Selectie Film

Scene uit de film Weemoed en wildernis (2010) Foto: Amstel Film

Weemoed & wildernis

Regie: Digna Sinke

Dijken doorsteken. Het is niet iets wat de Zeeuwen graag doen. Maar toch is dat precies wat er gebeurde op het eiland Tiengemeten in het Haringvliet. Het is ongeveer 1000 hectare groot en diende tot 1996 als landbouwgebied. Rond 1800 werd het door een handvol boerenfamilies moeizaam veroverd op getijden en elementen. Twee eeuwen later moest het op initiatief van Rijkswaterstaat worden teruggegeven aan de natuur. Inmiddels is het een van de meest besproken natuurprojecten van Nederland. Voor de Zeeuwse filmmaker en producent Digna Sinke (1949) leek het wel wat op het landschap van haar jeugd, de eindeloze weilanden en horizonten van het nabijgelegen Zeeuwse Zonnemaire. Tiengemeten was onderwerp van een gelijknamige bioscoopdocumentaire en diverse televisiefilms. En nu ligt er dan een slotdeel, dat een indrukwekkende synthese is van ruim een decennium landschapsbeheer en de persoonlijke geschiedenis van Sinke met het eiland, met Zeeland en het proces van film maken zelf. Het is een even sober als aangrijpend verslag over het voorbijgaan van de tijd.

In: 3 bioscopen. Daarna tournee.

Vreemd bloed

Regie: Johan Timmer

De oorspronkelijk semiautobiografische geschiedenis van acteur Wil van der Meer (in de film te zien als dirigent van de plaatselijke fanfare) werd door Maria Goos (Familie, Cloaca) duchtig herschreven in de traditie van het van Jos Stelling en Alex van Warmerdam bekende Hollandse absurdisme. Het contrast tussen de boertige rouwdouwer van een slachtersvader en zijn fijnzinnig engelachtige zoontje dat liever naar het zingen van een kristallen glas luistert, dan naar het rombom-op-de-trom-gebeuk van zijn vader, wordt vet aangezet.

In 12 bioscopen