SELECTIE Buitenland

Duitsland

Duitsland

Weimar Gugging is een psychiatrische inrichting aan de rand van Wenen. Er komen veel kunstenaars vandaan. Kunstenaars die ook patiënten zijn en die een hoogst persoonlijke, onaangepaste vormentaal bedachten. Oswald Tschirtner tekent krachtige kopvoeters, Johann Garber vult in zijn horror vacui de vellen tot aan de rand; Johann Fischer verzon verhalen die hij in schoonschrift, bij subtiele illustraties, op papier zette. Maar de veelzijdigste Gugginger kunstenaar was ongetwijfeld August Walla (1935-2001). Hij beschreef en beschilderde alles wat hij tegenkwam, van deuren tot en met bomen. De tentoonstelling art/brut: gugging classics! brengt het werk van deze buitenstaanders bij elkaar.

T/m 10 okt in het Neues Museum. Inl: 0049-3643545400 en www.pelerinages.de.

Keulen ,,Het Oosten heeft mij uitgespuugd, het Westen nog niet gevreten.” Dat noteerde A.R. Penck (1939) bij zijn schilderij Ich in Deutschland (West). Het gaat over zijn verhuizing van de DDR naar de BRD, in 1980. Seksualiteit en macht, politiek en kerk, leven en dood verbindt hij met elkaar, op een zes bij twaalf meter groot doek. Het is nu in Keulen te zien, samen met vier schilderijen uit 1995 en tien viltsculpturen uit de jaren tachtig. Of hij nou archaïsche beelden schildert of eerder science fiction: steeds werpt Penck de toeschouwer op een naïeve manier van kijken terug, ver weg van ideologieën.

Vergangenheit – Gegenwart – Zukunft t/m 20 maart in Museum Ludwig. Inl: 0049-22122126165 en www.museum-ludwig.de.

Bochum en omgeving Leila und Madschun is een theatervoorstelling naar de tragische liefdesroman van de twaalfde-eeuwse Perzische dichter Ganjavi Nizami. Samir Odeh-Famini uit het Midden-Oosten componeerde de muziek, Willy Decker uit Duitsland regisseert. Decker is ook de artistiek leider van het festival Ruhr Triennale, dat dit jaar aan migratie is gewijd. Naast theater (met heel wat wereldpremières) biedt de Ruhr Triennale ook concerten, lezingen, symposia en films. Dat alles in de imposante hallen van voormalige mijnen. T/m 10 okt. Inl: www.ruhrtriennale.de.

België

Antwerpen De Britse hoedenmaker Stephen Jones (Cheshire 1957) ontwerpt al dertig jaar hoofddeksels in alle soorten en maten. Hij werd beroemd met zijn werk voor de hippe Londense New Romantics in de jaren zeventig. In het Modemuseum wordt op 8 september een overzichtsexpositie van deze ‘mad hatter’ geopend. Met meer dan honderdtwintig exemplaren bewaart het museum de grootste Jones-collectie ter wereld. Stephen Jones & The Accent of Fashion toont zijn samenwerking met de grote namen uit de modewereld zoals Jean Paul Gaultier, Thierry Mugler, Comme des Garçons, Claude Montana, John Galliano en Christian Dior. Ook Jones’ werk voor de film- en muziekwereld komt aan bod, evenals het ontwerpproces en de inspiratiebronnen voor zijn creaties.

Van 8 sept t/m 13 feb., Modemuseum Antwerpen, Nationalestraat 28, di t/m zo 10-18u. Inl www.momu.be, www.stephenjonesmillinery.com en 0032 34702770.

Vlaanderen Op 11 en 12 september is het in België (Open) Monumentendag. In Vlaanderen – alleen op 12 september – zijn in tweehonderd monumenten en andere bijzondere bewoonbare of industriële optrekjes gratis open. Het Vlaamse thema wordt gevormd door de vier elementen – en dan vooral de ‘haat-liefdeverhouding’ van de mens met aarde, water, lucht en vuur zoals dat in zijn bouwsels tot uiting komt. Brussel en Wallonië doen met ruim honderd gemeenten mee en kozen voor het thema Patrimoine et modernité. De websites en gratis brochures vergemakkelijken het kiezen uit het enorme aanbod een beetje (reserveren is soms noodzakelijk).

Inl www.journeesdupatrimoine.be, www.openmonumenten.be en 0032 85278880 (Wallonië).

Brussel Fotograaf Roger Ballen (New York 1950) woont en werkt al bijna dertig jaar in Zuid-Afrika. Het Paleis voor Schone Kunsten brengt met ruim tweehonderd foto’s (voornamelijk in zwart-wit) een overzicht van zijn controversiële carrière. Ballen begon met journalistieke en documentaire reisreportages over blanke marginalen. Daarna maakte hij studio-opnames van mensen in geënsceneerde, verwarrende en meervoudig interpreteerbare settings, waarin onderdelen uit zijn reportages terugkomen. In de derde ‘fase’ (de reeks Boarding House - Large vanaf 2008) fotografeert Ballen (bijna) mensloze composities waarin voorwerpen, andere afbeeldingen en symbolen uit een luguberder universum rondwaren.

T/m 26 sept., Paleis voor Schone Kunsten (Bozar), Ravensteinstraat 23, di t/m zo 10-18u. Inl www.bozar.be en 0032 507 82 00.