Nokkenassen

De heer Oosterbaan suggereert in zijn stuk over de naked bike (CS 20/8) dat dit een trend is. Ik ben het daar niet mee eens. ‘Trend’ zou betekenen dat bijna alle motorrijders iets dergelijks willen. Dat is absoluut niet juist. Stap een willekeurige motorzaak binnen, kijk rond en kom tot de conclusie dat de meeste aanwezige motoren nog steeds zijn voorzien van kuipwerk. Een goed voorbeeld van een trend is naar mijn mening de huidige puberjeugd die zich op scooters voortbeweegt. Dertig jaar geleden waren deze scooters er nog niet eens, maar ook als ze er wel geweest zouden zijn dan wilde je daar niet op rijden want je was toch geen mietje? Een schakelbrommer was voorheen de grote droom. Ook geeft de heer Oosterbaan het idee dat BMW en Ducati deze modelstroming - want dat is het – zouden zijn gestart. Neen, ook dat is niet juist, dat zijn de japanners geweest en het is zeker een jaar of tien geleden begonnen. De opmerkingen die hij maakt over de veranderingen van het motorblok geven ook de indruk dat deze relatief recent zijn. De vloeistofkoeling deed echter in de jaren tachtig al definitief zijn intrede bij eigenlijk alle merken. Om de simpele reden dat de vermogens te groot werden en er met vloeistofkoeling een betere constante motortemperatuur te handhaven is. Wat betreft de zogenaamde stoterstangbuizen van de klepbediening die zouden zijn weggeborgen achter de koelmantel – welnu, ik heb een wellicht schokkende mededeling voor de heer Oosterbaan. Stoterstangen heb je nodig als je een zogenaamde onderliggende nokkenas hebt en juist dát komt echt helemaal niet meer voor. Het zijn allemaal bovenliggende nokkenassen en dan vaak nog dubbele ook. En ook al sinds de jaren tachtig.

Frank Fijlstra

Enschede