Apple TV kan een hit worden

Bij Apple is de gadget en niet de inhoud koning. Bijna iedere dag verschijnt er weer een nieuwe deelnemer ten tonele in de aanhoudende strijd om de aandacht van de Amerikaanse couch potato. Netflix, Amazon, Hulu en YouTube willen allemaal inhoud serveren. Terwijl Apple zelf ook video’s verkoopt, staat zijn nieuwe tv-apparaat het concurrenten toe diensten aan te bieden. Anders dan bij de andere spelers in de snel veranderende arena van video op het web gaat het bij Apple nog steeds allemaal om de hardware.

Apple placht zijn inspanningen op tv-gebied een hobby te noemen. Dat is niet langer zo. Zijn jongste gadget, die het mogelijk maakt internetvideo op televisieschermen af te spelen, is kleiner en lijkt makkelijker hanteerbaar dan bij Apple’s eerste stappen op dit terrein. En de toename van de beschikbare inhoud – uiteenlopend van de filmbibliotheek van Netflix tot de verzameling televisieshows van Hulu – zorgt ervoor dat het apparaat veel bruikbaarder is geworden. Door de prijs van 99 dollar kunnen consumenten het zich ook beter veroorloven.

Hoewel er veel is gespeculeerd over consumenten die hun kabelabonnement opzeggen, zijn de bewijzen daarvoor tot nu toe nogal magertjes. Voor de meeste mensen is het gewoon te ingewikkeld om de stap te zetten naar uitsluitend op het web afspeelbare media, en de kostenbesparingen kunnen illusoir blijken voor degenen die nieuwe programma’s willen zien, vooral die zonder commercials. Maar het nieuwe apparaat van Apple en zijn plannen om shows van twee zenders te verkopen voor een prijs van 99 dollarcent per programma, maakt het project veel geloofwaardiger.

Uiteraard zouden consumenten het apparaat links kunnen laten liggen. Apple TV kan geen programma’s opslaan, zoals een Tivo of de DVR-box van een kabelmaatschappij. En er zijn talloze concurrerende apparaten en maatschappijen op de markt. Maar de vaardigheid van Apple bij het ontwerpen van makkelijk hanteerbare hardware en zijn bereidheid om concurrerende inhoudaanbieders in de gelegenheid te stellen hun eigen producten te distribueren, kunnen van het concern opnieuw een winnaar maken.

In de eerste plaats zou het in staat kunnen zijn redelijk wat van deze apparaten te verkopen. Belangrijker nog is dat dit de vraag naar andere Apple-producten kan doen oplopen, omdat die voor de consument bruikbaarder worden – het zogenoemde ‘halo-effect’. De gadget kan bijvoorbeeld foto’s en video’s van Apple’s mobiele apparaten op een televisie afspelen.

Het is niet vergezocht je klanten in te denken die de betrekkelijk goedkope Apple TV kopen, de smaak te pakken krijgen en vervolgens een Mac aanschaffen die goed met deze gadget overweg kan. De iPod, iPhone en iPad hebben allemaal een soortgelijk patroon te zien gegeven. Apple hoopt op een nieuwe hit.

Vertaling Menno Grootveld

Voor meer commentaaruit Londen: www.breakingviews.com