'Webmeter' Nedstat in handen VS

Nedstat, het Nederlandse bedrijf dat het verkeer op websites meet, komt in Amerikaanse handen. Marktleider ComScore neemt het bedrijf met hoofdkantoor in Amsterdam over voor 36,7 miljoen dollar (28,7 miljoen euro). De Amerikanen verwerven het belang van 43 procent van de Nederlandse investeringsmaatschappij Prime Technology Ventures en kopen tevens de oprichters en andere aandeelhouders uit.

Nedstat meet voor duizenden websites het bezoek, het bereik en andere gegevens. Bekende klanten zijn onder meer London Stock Exchange, Panasonic, Renault en Wolters Kluwer. Bovendien werkt Nedstat voor veel publieke en commerciële tv-zenders zoals Eurosport, ITV, NOS en RTL. Het bedrijf verkoopt onder meer een systeem om te meten hoeveel bezoekers naar video op het web kijken. Sites plaatsen daartoe onder meer een verwijzing naar een meetinstrument van Nedstat in de broncode van hun webpagina’s.

De overname is voor ComScore een volgende stap om de mondiale standaard te worden voor digitaal meten, aldus het Amerikaanse management. Klanten werken volgens ComScore graag met één partij die vertelt hoe hun websites scoren. De Amerikaanse marktleider werkt met een wereldwijd panel van 2 miljoen internetgebruikers die het bedrijf toestemming hebben gegeven hun surf- en koopgedrag op internet op vertrouwelijke basis te volgen.

Nedstat wordt door de overname een volledige dochter van ComScore. Algemeen directeur Michael Kinsbergen blijft betrokken als adviseur. De technisch directeuren Fred Appelman en Michael Berger treden toe tot het management van ComScore.

Voor durfinvesteerder Prime Technology Ventures betekent het vertrek uit Nedstat een eerste zogenoemde exit na een lange, weinig vruchtbare periode. Volgens de investeringsmaatschappij neemt de belangstelling voor kleine technologiebedrijfjes de laatste maanden weer toe. PVT investeert onder meer in de internetbedrijven eBuddy, Greetz en Layar.