Mooi beeld, geen verhaal

Shanghai

Regie: Mikael Håfström. Met: John Cusack . In: 15 bioscopen.**

Zowel de setting als het genre is onverslijtbaar romantisch. Het epos Shanghai speelt zich af in de Chinese havenstad tijdens de Tweede Wereldoorlog en is tegelijk een flashback naar de film noir, het kenmerkende filmgenre van die tijd. De film pakt uit met alle klassieke elementen ervan: van scènes aan een rokerige roulettetafel tot een afdaling in een opiumkit.

Allemaal clichés, maar dat hoeft de film nog niet onaangenaam te maken. Maar Shanghai doet vervolgens helemaal niets met deze bekende elementen wat de kijker zou kunnen verrassen. John Cusack is kleurloos als een Amerikaanse spion die als dekmantel voor een krant werkt, en die zich voordoet als nazisympathisant. Hier ontbreekt juist een cliché van film noir: dat van de cynische speurder, die heimelijk een klein hart heeft. Dat zou in elk geval beter zijn dan deze Joris Goedbloed, die wel iets wegheeft van The Quiet American van Graham Greene.

De film bevat mooie beelden in overvloed, maar heeft geen noemenswaardig verhaal.

Peter de Bruijn