Kneuterig absurdisme

Vreemd bloed

Regie: Johan Timmers. Met: Wim Opbrouck, Viviane de Muynck, Jelle de Jong. In: 12 bioscopen.***

Vreemd bloed is gebaseerd op de oorspronkelijk semiautobiografische geschiedenis van acteur Wil van der Meer en werd door Maria Goos (Familie, Cloaca) duchtig herschreven in de traditie van het van Jos Stelling en Alex van Warmerdam bekende Hollandse absurdisme. Het geeft het verhaal van slagerszoon Kind, die in de jaren zestig op de grens van traditie en vooruitgang wordt geboren en bepaald geen zin heeft het familiebedrijf voort te zetten, zowel iets lekker vertrouwds als iets oubolligs. Het contrast tussen de boertige rouwdouwer van een slachtersvader en zijn fijnzinnige, engelachtige zoontje wordt vet aangezet.

Het is een aloud verhaal met mythisch-bijbelse proporties en pretenties. Bloed vloeit. Moederkoek wordt even aangebraden. Brute beelden, verlekkerd gebracht. Jammer dat de befaamde Maria Goos-dialogen zo gezwollen klinken: „Ik hield er zo van… van hoe het was… voordat jij er was… ik zit niet meer in m’n kracht… sinds jij er bent.” Dat hebben we dan al lang gezien.

Dana Linssen