3D-tv met een brilletje is er nog lang niet

3D-publiek bij PanasonicDe 3D televisietoestellen staan in de winkel, maar de bijpassende films laten nog op zich wachten. De grote massa zal pas vallen voor stereoscopische tv zodra dat hinderlijke brilletje verdwijnt en er wat meer te kijken valt.

Eén ding hebben de elektronicafabrikanten op de 50ste IFA in Berlijn met elkaar gemeen: ze willen je dolgraag een 3D-tv verkopen. Samsung, de grootste producent van consumentenelektronica ter wereld, verwacht dit jaar 2 miljoen 3D-tv’s te slijten. Maar al rondwandelend langs de stands is enige scepsis op zijn plaats. De 3D-demonstraties beginnen na het eerste verrassingseffect tegen te vallen. Waarom zou je nu tweeduizend euro -of meer- neertellen voor een 3D-tv? Er is nog maar een beperkt aantal films beschikbaar. Hollywood ziet in 3D een succesvol middel om mensen weer naar de bioscoop te lokken. Daarom zijn filmmaatschappijen huiverig om titels meteen als in 3D-versie beschikbaar te maken voor de thuismarkt, via blu-ray of video on demand. Zelfs Avatar - de 3D-hit bij uitstek - komt pas in 2011 als 3D-versie op schijf in de markt. De elektronicafabrikanten zitten elkaar ook in de weg. Sony levert ‘unieke’ 3D-films mee, net als Samsung en Panasonic. Door die exclusieve deals zijn titels als Monsters vs Aliens 3D alleen maar te bekijken door mensen met een Samsung televisie. Pas afgelopen juni kwam de eerste animatiefilm in 3D blu-ray formaat uit die te koop is voor iedereen: Sony’s Cloudy with a chance of meatballs.

Porno in 3D

3d-camcorder van Panasonic

3D-camcorder van Panasonic3D-camcorder van Panasonic

Wie gaat er een 3D-tv kopen? De journalist die voor het tijdschrift Playboy de IFA verslaat weet in ieder geval een potentiële doelgroep: “3D is bij uitstek geschikt voor de porno-branche”. Daarbij komt ook de eerste 3D camcorder van Panasonic  (een betaalbare versie voor de enthousiaste filmliefhebber)  goed van pas. Maar beelden van echte mensen in echte situaties maken nog vaak een gekunstelde indruk in 3D.  Het zijn vooral animatiefilms die er goed uit zien in 3D. Ook bij games, zoals bij Sony’s PS3-spellen in 3D, levert de dieptewerking een meerwaarde doordat je meer in je first person shooter of racesspel opgaat. Het is een logische zet van Sony dat het zijn PS3-spelconsoles gaat upgraden naar 3D-weergave.

Real life 3D-materiaal lijkt daarentegen nog vaak op een kijkdoos, waarin objecten als platte lagen bovenop elkaar liggen, in plaats van echte diepte te tonen. Het 2D-materiaal dat opgewaardeerd wordt tot 3D (van oude Woodstock-opnames tot moderne films) voegt weinig toe aan het platte origineel.

3d-gaming

3D-gaming op de PlayStation 3 3D-gaming op de PlayStation 3

Daarnaast is de kwaliteit van 3D-content discutabel. Op IFA zijn er in de demonstratievideo’s vaak artefacten te zien, zoals trillingen, wegvallende details en vage kleuren. Het verschil met de superscherpe 2D-weergaves is duidelijk: 3D staat nog in de kinderschoenen. Sony toonde ook opnames van de WK voetbal 2010, die in 3D werd gefilmd. Uit enkele hoeken ziet het diepte-effect er goed uit, maar soms lijkt het weer alsof alle spelers uit bordkarton geknipt zijn. Het is niet voor niets dat Sony zelf een trainingscentrum in Los Angeles  is begonnen voor 3D-filmers. 3D is ook vermoeiend: bij de Sony-perspresentatie wordt live in 3D gefilmd en geprojecteerd - met een hinderlijke vertraging. Om het diepte-effect te behouden wordt het concert van pianist Lang Lang door een continu bewegende camera gefilmd; dat leidt de aandacht van de muziek af.

Met en zonder bril

Hoewel fabrikanten 3D verkopen als de grootste uitvinding sinds kleuren-tv, hebben consumenten nog moeite met het verplichte brilletje. Het is duur en onpraktisch. Zonder bril 3D-kijken kan echter ook. Toshiba werkt aan een 3D-televisie zonder bril. Ook Sharp liet op zijn stand  demo’s zien van lcd-schermen met een parallax 3D-weergave, dezelfde technologie die gebruikt werd voor de Nintendo 3DS. De resolutie mag dan nog beperkt zijn, de dieptewerking komt natuurlijk over.

philipscinema-screen

Philips 21:9 Cinema Screen Platinum HDTV 3D Philips 21:9 Cinema Screen Platinum HDTV 3D

De Sharp-vinding doet denken aan de Wow-technologie die Philips ooit ontwikkelde voor commerciële toepassingen. Voor gebruik in de huiskamer was WoW niet geschikt: de televisie konden niet of nauwelijks 2D-beelden tonen. Dat kan de huidige generatie 3D tv’s wel. Philips stopte met het WoW-avontuur toen bleek dat de rest van de industrie koos voor de 3D-blu ray standaard, met bril.  Philips sloot zich daarbij aan en komt dit jaar met 3D-tv’s, waaronder een 3D-versie van dat enorme 56 inch 21:9 Cinema Screen à 4.000 euro. De tijd is rijp nu er content en een standaard is, aldus Philips. Met deze toevoeging:  “We willen de consumenten geen 3D afdwingen”, zegt Elwin de Valk van Consumer Lifestyle. Philips verkoopt ook upgrade- kits, zodat je nu een 2D-televisie koopt, die je later alsnog kunt uitbreiden met 3D-functionaliteit (bril + synchronisatie-apparatuur).

3D-fraunhoferPhilips mag Wow dan hebben stopgezet, de ontwikkeling van een autostereoscopische televisie, oftewel 3D zonder bril, gaat door. Bij de stand van het Fraunhofer Institut, een gezaghebbende wetenschappelijke instelling uit Duitsland, is een demonstratie te zien van een Philips-tv waarop 3D-beelden zonder bril te zien zijn. Onder meer een animatie van Pinokkio, wiens neus letterlijk het scherm uit groeit. Het is even zoeken naar de juiste afstand en kijkhoek, maar dan is het diepte-effect veel indrukwekkender dan bij de kant en klare 3DTV’s. “Zo willen mensen het graag zien”, bromt een toeschouwer bij de stand. “Niet dat gedoe met een brilletje.”

Meer over 3D en nieuwe tv-technologie op de IBC-beurs die volgende week in Amsterdam begint