Wat goed is, kan altijd beter

Vanaf vandaag heeft uw krant voor het eerst een eigen hoofd- en adjunct-hoofdredacteur. Geen redactiechefs dus, maar een hoofdredactie. Peter Vandermeersch, die vandaag aantreedt als hoofdredacteur van NRC Handelsblad, heeft daartoe besloten om nrc.next meer zelfstandigheid te geven, zodat wij een nog eigenzinnigere, originelere en betere krant kunnen maken.

Is dat nodig dan? nrc.next is toch al een eigenzinnige, originele en goede krant? Jazeker. Maar onze ambitie is niet om tevreden te zijn. Wat goed is, kan altijd beter. Wij willen niet meedoen, maar vooroplopen in krantenland. Een platform zijn voor vernieuwende journalistiek. Een podium voor onontdekte talenten. Een voortrekker in de digitale wereld. Wij willen, kortom, de krant van de toekomst maken.

Als lezer zult u de komende tijd dan ook kunnen rekenen op enkele grote en kleine vernieuwingen. Zo zijn we druk bezig met de ontwikkeling van een betere pagina 3 – onze belangrijkste nieuwspagina. Die pagina lijdt nu nog te veel aan de aloude journalistieke kwaal van ‘kopiëren zonder te reflecteren’: te vaak plaatsen we daar nieuws omdat we bang zijn iets te missen wat andere media hebben gemeld – of omdat de nieuwsdienst van het ANP het nu eenmaal aanbood.

Te weinig stellen we ons daardoor de vraag: wat wil de lezer hier écht over weten? Waarom is dit nieuws werkelijk relevant? We vergeten, met andere woorden, de ‘Zesde W’ van het journalistieke metier: niet alleen wie, wat, waar, wanneer en waarom – maar ook: why should we care?

Naast een scherpere, doordachtere kijk op het nieuws, streeft nrc.next ook naar een betere redactionele organisatie. We willen meer op projectbasis gaan werken – om maatschappelijke vraagstukken te onderzoeken op een manier die de waan van de dag overstijgt. Daarvoor hebben we, en geven we onszelf, nu vaak de tijd en de ruimte niet. Meestal is dat een kwestie van geld – dus ook over alternatieve verdienmodellen wordt inmiddels druk gebrainstormd. Want wij koesteren de overtuiging dat het soort journalistiek dat vaak ‘te duur’ wordt geacht, zichzelf op den duur dubbel terugbetaalt – in een betere krant en blijere lezers. En daar is het ons uiteindelijk om te doen.

De kleinste verandering heeft u overigens net gelezen, want deze rubriek komt vaker in de krant – om onszelf te dwingen onze overwegingen scherper te formuleren en om u, de lezer, meer te betrekken bij het complexe vak dat journalistiek heet. Meedenken mag (Twitter: @robwijnberg).

Rob Wijnberg