Tunnel in de A2 pas medio 2012 open

De tunnel bij Utrecht in de vernieuwde snelweg A2 gaat niet eind dit jaar open, maar pas halverwege 2012. Dat heeft minister Eurlings (Verkeer, CDA) bekendgemaakt.

Oorzaak van de vertraging is het grote aantal nieuwe technieken die de veiligheid in de tunnel moeten garanderen en langdurig overleg erover tussen aannemers, bestuurders en hulpdiensten. Het gaat onder meer om sprinklerinstallaties, ventilatiesystemen, camera’s en vluchtdeuren.

Om files tegen te gaan, wordt de snelweg ter hoogte van Leidsche Rijn tijdelijk verbreed. Deze verbreding is over ongeveer een half jaar klaar. In de tussentijd doet Rijkswaterstaat z’n best om sluipverkeer rondom Utrecht te bestrijden, zo heeft Eurlings afgesproken met burgemeester Wolfsen van Utrecht.

Eurlings zegt „lessen” te hebben getrokken uit de bouw van de tunnel in de A73 bij Roermond. Deze tunnel werd met grote vertraging in gebruik genomen, ook door nieuwe technieken en langdurig overleg over de veiligheidsconcepten. De minister wil nu niet langer „complexe systemen en onbeproefde technieken in tunnels” toepassen. „Daarentegen zal er worden gewerkt met standaard veiligheidsystemen”, aldus een verklaring.

Voor de Leidsche Rijntunnel bij Utrecht komen deze lessen te laat. „De bouw was al te vroeg begonnen”, aldus een woordvoerder van de minister. Of de andere aanpak soelaas biedt voor de Tweede Coentunnel bij Amsterdam, die nu wordt gebouwd, kon de woordvoerder niet zeggen.

De A2 is onlangs tussen Amsterdam en Utrecht verbreed tot tweemaal vijf rijstroken. De files tussen de twee steden moeten daardoor verdwijnen. Zonder de brede landtunnel zullen vermoedelijk toch files bij Utrecht ontstaan.