Van bedelaar tot gevierd filmmaker

Alain Corneau begon zijn carrière met thrillers, maar verwierf faam met een film over barokmusici.

Enkele weken na het uitkomen van zijn laatste film, Crime d’amour, is de Franse filmregisseur Alain Corneau gisteren op 67-jarige leeftijd in Parijs aan kanker gestorven. Crime d’amour betekende zijn terugkeer naar het genre waarmee hij zijn carrière in de jaren zeventig begonnen was: dat van de thriller, in het Frans als ‘polar’ omschreven.

Corneau maakte, net als bijvoorbeeld de in 1984 overleden François Truffaut en Bertrand Tavernier (geb. 1941), deel uit van een generatie Franse filmers die hun inspiratie vooral aan Amerikaanse voorbeelden ontleenden. Corneau werkte in de VS als assistent van Roger Corman en later, in Frankrijk, als assistent van Costa-Gravas. Een eerste filmproject, in de Verenigde Staten, kwam echter niet van de grond – de aspirant-regisseur moest in de straten van New York een tijd als bedelaar aan de kost zien te komen. Het had over freejazz-musici moeten gaan.

In de jaren zeventig, terug in Frankrijk, kwam zijn carrière alsnog van de grond met een aantal ‘polars’, waarvan Police Python 357 (1979, met Yves Montand) en Série noire (1979, met Patrick Dewaere) de beste zijn. Zijn bekendste film is buiten Frankrijk zonder twijfel Tous les matins du monde, over barokmusici aan het hof van Lodewijk XIV, met muziek vertolkt door Jordi Savall.

Maar sommige van Corneaus interessantste films zijn in Nederland nauwelijks bekend. Stupeur et tremblements (2002) is een zeer vermakelijke verfilming van een roman van de Waalse schrijfster Amélie Nothomb. In 1984 draaide hij de toen duurste film uit de Franse geschiedenis: Fort Saganne. Het is een – in Nederland vrijwel geheel onbekende – in de Sahara opgenomen superproductie over een Franse kolonel uit het koloniale leger, die in 1914-1918 voor zichzelf begint, onder andere uit solidariteit met de geknechte bevolking. Bijna een Franse Apocalypse now is het – maar het zijn niet altijd de duurste projecten die de faam van een regisseur bepalen.