Shaham speelt Mozart te woest

Klassiek Minnesota Orchestra o.l.v. Osmo Väskä, m.m.v. Gil Shaham, viool. Gehoord: 30/8, Concertgebouw, Amsterdam. ***

De Robeco Serie werd deze zomer geplaagd door afzeggingen. Met succes werden plaatsvervangers gevonden voor onder anderen Janine Jansen, Mariss Jansons, Simone Lamsma en Quirine Viersen. Gisteravond viel de Georgische violiste Lisa Batiashvili uit, die het Vijfde vioolconcert van Mozart zou spelen met het Minnesota Orchestra o.l.v. Osmo Väskä.

De Israëlisch-Amerikaanse violist Gil Shaham nam haar programma over en dat was jammer. Want Shaham, die in 1994 doorbrak met virtuoze opnames van de vioolconcerten van Korngold en Barber, bleek weinig affiniteit te hebben met de sensitieve muziek van Mozart. Met grove streken en een routineuze megatoon opende hij het Vijfde vioolconcert, dat vraagt om een subtielere benadering. Als een rodeo probeerde hij de kwikzilverachtige wendingen instrumentaal te beheersen, zo niet te overheersen.

Alleen in het Adagio vergat Shaham soms even zichzelf, zodat er ruimte ontstond voor de ongeevenaarde schoonheid ervan. Maar in het derde deel klonk alles weer te ‘bewijzerig’, al deed dirigent Väskä zijn uiterste best om Mozart in de orkestpartij wél overeind te houden.

Bij wijze van toegift speelde Shaham nog „some Turkisch Music not from Mozart”, waarin hij zich van zijn sterkere kant liet horen. In duizelingwekkende vaart liet hij zijn viool zingen, huilen, lachen en vogeltjes imiteren in de stijl van zigeunerviolist Lakatos.

Daarna bliezen topdirigent Väskä en het sonoor musicerende Minnesota Orchestra de Zevende symfonie van Beethoven nieuw leven in. Met enorme geestdrift doorbrak Väskä alle cliché’s , waarbij vooral de macaber dansende dodenmars naar adem deed snakken.