Kort nieuws Economie

Bertelsmann maakt winstsprong

Gütersloh, 31 aug. Het Duitse mediaconcern Bertelsmann heeft in de eerste helft van 2010 de winst enorm zien groeien. Door een aantrekkende advertentiemarkt en de reorganisatie die het bedrijf vorig jaar doorvoerde, lag het bedrijfsresultaat eind juni op 755 miljoen euro. In dezelfde periode een jaar eerder lag dit resultaat nog op 497 miljoen euro. Bertelsmann is het grootste mediaconcern van Europa. Het bedrijf zag de winst met meer dan een half miljard euro toenemen, van min 333 miljoen euro in de eerste helft van 2009 tot 246 miljoen euro in het afgelopen half jaar. (ANP)

Dalend vertrouwen treft Macintosh

Maastricht, 31 aug. Detailhandelsconcern Macintosh, bekend van winkelketens als Dolcis, Kwantum en BelCompany, heeft last van consumenten die sparen in plaats van uitgeven. De detailhandelsmarkt staat sterker onder druk dan verwacht, zo bleek uit de vandaag bekendgemaakte resultaten van Macintosh. In het eerste halfjaar daalde de omzet met 5,7 miljoen euro tot 530,9 miljoen euro. Het bedrijfsresultaat steeg tot 12,3 miljoen euro van 12,2 miljoen euro in de eerste zes maanden van 2009. (ANP)

Kaartenmaker AND mikt op winstgroei

Rotterdam, 31 aug. Automotive Navigation Data (AND) verwacht dat de winst dit jaar ten minste 53 procent hoger uitkomt dan in 2009. Dat heeft de producent van digitale navigatiekaarten vandaag bekendgemaakt. AND zag de omzet in de eerste helft van 2010 met 14 procent stijgen tot 3,3 miljoen euro. De winst kwam met 1,2 miljoen euro 33 procent hoger uit dan een jaar eerder. Het bedrijf presenteerde in de afgelopen maanden een applicatie voor navigatie op de iPad en de iPhone. Daarnaast werd de database verrijkt met digitale kaarten van Noorwegen en Italië. (ANP)