Koreaan Oh wint Toonzetters Prijs

Eigentijdse muziek Toonzetters. Met o.a. Nieuw Ensemble, Brabants Orkest en Orkest de Ereprijs. Gehoord: 29/8 Muziekgebouw aan ‘t IJ, Amsterdam. Radio 4: 2/9 20u.

De Koreaanse componiste Seung-Ah Oh (Seoul, 1969) heeft met haar hoboconcert JungGa de Buma Toonzetters Prijs voor de beste Nederlandse compositie van 2009 gewonnen. Oh schreef het werk voor het Nieuw Ensemble en solist Ernest Rombout, die daarom de SENA Performers Toonzetters Prijs voor uitvoerders kregen.

De jury roemde onder meer het feit dat de muziek op een eigen, unieke wijze intercultureel is. Ah werd geboren in Zuid-Korea, en studeerde behalve in dat land ook in de VS en in Nederland, bij Louis Andriessen.

Tijdens het tweedaagse evenement Toonzetters werd van alle componisten op de longlist muziek uitgevoerd - vaak de genomineerde compositie, maar in enkele gevallen om praktische redenen een ander werk. De jury van internationale festivalprogrammeurs gaf met haar selectie een overtuigend en gevarieerd beeld van het Nederlandse componeren.

Oh’s JungGa, gespeeld door Nieuw Ensemble en Rombout, klonk als één heftig brok expressie, met een dwingende ontwikkeling, gedragen door de hobopartij vol furieuze multiphonics, klaaglijke snikken en brozere momenten. Ook in de markante, rijk gedifferentieerde slagwerkpartij viel Oh’s oor voor detail op, een kwaliteit die de jury waarschijnlijk ook waardeerde in het genomineerde werk van Aliona Yurtsevich.

Yurtsevich (1970) bedient zich in Viaggio Interiore van elektronica, surroundgeluid en theatrale middelen om met slechts vijf musici een volstrekt eigen, warm en herbergzaam universum te scheppen op basis van enkele tekstflarden uit Alice in Wonderland.

De enige geboren Nederlander onder de genomineerden, Wilbert Bulsink (1983), baseerde zijn orkestwerk Koranfragment op de kalligrafie van een oude Korantekst, naar eigen zeggen zonder politieke overwegingen. Het leidde tot een compositie die zich vanuit kleine wervelingetjes in de stilte steeds verder ontvouwt richting meer uitgewerkte gebaren.

Het miste de urgentie van de muziek van Oh, die dus begrijpelijkerwijs met de prijs van tienduizend euro naar huis mocht.