Warme klanken voor Louis XIV

Concert Capriccio Stravagante o.l.v. Skip Sempé, met Judith van Wanroij (sopraan), Benjamin Alunni (bariton) en Alain Buet (bas). Werken van o.a. Lully, Muffat en Marais. Gehoord: 27/8 Vredenburg Leidsche Rijn, Utrecht. ****

Met de klanken van het carillon van de Domtoren is gisteren in Utrecht het 29ste Festival Oude Muziek geopend. Het gebeier werd vanuit de oude binnenstad live overgestraald naar Vredenburg Leidsche Rijn, de minder ‘historische’ locatie van het openingsconcert.

Het Festival Oude Muziek, wereldwijd het grootste in zijn soort, staat dit jaar in het teken van ‘Zonnekoning’ Lodewijk XIV. De komende weken zal op veel Utrechtse locaties de ‘soundtrack van Versailles’ te horen zijn, zoals debuterend festivaldirecteur Xavier Vandamme het in zijn openingstoespraak noemde: muziek van Franse barokcomponisten als Lully, Rameau en Couperin. Opmerkelijk programmaonderdeel zijn de ‘leçons de ténèbre’ op de late avond, met intieme, meditatieve muziek uit de achttiende eeuw, gekoppeld aan nieuw werk van Nederlandse componisten.

Capriccio Stravagante presenteerde op het openingsconcert de eerste reconstructie van de beroemde ‘Les 24 Violons du Roi’, het paleisorkest van Lodewijk XIV. In plaats van wat we tegenwoordig tweede violen en altviolen noemen, bevatte dit ensemble in het middenregister drie soorten altviool: haute-contres, tailles en quintes de violons. De vijfstemmige Versailles-muziek krijgt op de gereconstrueerde instrumenten een warme, wollige en ook minder scherp gedefinieerde middenklank. De ‘dessus de violon’ (in moderne termen: de eerste violen) krijgen daarentegen juist veel duidelijker een leidende rol.

Clavecinist/dirigent Sempé maakte er dankbaar gebruik van door de muziek gewichtloos en toch precies te laten stromen. De twee uit opera’s geleende zangscènes werden uitstekend uitgevoerd, maar kwamen wel wat uit de lucht vallen tussen de heerlijke sarabandes, chaconnes en rondeaus waarbij Lodewijk zijn danslust onmogelijk kan hebben bedwongen.