Zingen over vroeger

Een authentieke Dakota die laatst op de snelweg in een tunnel bleef steken – zo veel publiciteit krijgt een nieuwe musical zelden. Alles aan Soldaat van Oranje, de musical lijkt dan ook grootscheeps aangepakt. De locatie is een tot theater verbouwde hangar op het voormalige militaire vliegveld Valkenburg, waar het publiek op een draaischijf zit die van decor naar decor draait. De memoires van Engelandvaarder Erik Hazelhoff Roelfzema, ooit onvergetelijk verfilmd met Rutger Hauer, werden ditmaal bewerkt door Edwin de Vries, met muziek van de Amerikaanse componist Tom Harriman. Onder leiding van de als musicalregisseur debuterende Theu Boermans speelt de nog onbekende Matteo van der Grijn de heldenhoofdrol. En ondanks alles staat er straks een heus oorlogsvliegtuig te pronken.

Voor een tournee is Soldaat van Oranje veel te omvangrijk. Datzelfde, maar dan in het Beatrixtheater in Utrecht, geldt voor We will rock you, het internationale kassucces met de hits van de popgroep Queen, verpakt in een verhaal van komiek Ben Elton.

Maar ook de rest, die dus wel rondreist, maakt nieuwsgierig. Zoals Petticoat, een nieuweling van de Ciske de rat-makers André Breedland (tekst) en Henny Vrienten (muziek), met Chantal Janzen als provinciemeisje dat eind jaren vijftig de grote showbizwereld betreedt. Nieuw, onvoorspelbaar en retro is 1953, de musical over de Zeeuwse overstromingsramp, met Ben Cramer als dijkgraaf.

In liefst drie musicals van Nederlandse makelij klinken oude succesnummers in de context van een nieuw scenario. Herinnert u zich deze nog?, met Jelka van Houten en Antonie Kamerling, kijkt terug op de piratenzender Veronica en Het geheim van Volendam vertelt een Volendams verhaal met de grootste palingpophits. De derde is de musicalbiografie Toon, met de veelzijdige Alex Klaasen als Toon Hermans.