Nieuw festival in danshoofdstad

Zo vooraf bekeken ziet het nieuwe seizoen er bij de gevestigde dansgezelschappen uit als altijd. Voorstellingen die hun schaduw al lang van tevoren vooruitwerpen, ontbreken in de programmering en ook de namen zijn door de bank genomen weinig verrassend, op misschien Sidi Larbi Cherkaoui na, die een nieuw werk bij Het Nationale Ballet zal creëren (juni 2011). Hopelijk kan het Nederlands Dans Theater binnenkort het eerste van de beloofde experimenten van de ‘conceptgroep’ aankondigen.

Scapino Ballet Rotterdam heeft wel een productie die de nieuwsgierigheid prikkelt. Ed Wubbe en huischoreograaf Marco Goecke laten zich voor Songs for Drella (februari-mei 2011) inspireren door drie iconen van de popcultuur: Andy Warhol (bijgenaamd Drella) en Velvet Underground-muzikanten John Cale en Lou Reed. Wubbe werkte al eens met Cale samen in de succesvolle voorstelling Nico, genoemd naar een ander ‘product’ van Warhols Factory.

Daarnaast zijn het vooral de gastvoorstellingen her en der in het land en de kleinere producties die gretig maken. De Canadese choreograaf Edouard Lock (La La La Human Steps) presenteert een werk met en rond Diana Visjneva (januari 2011), prima ballerina van het Kirov Ballet. De Rus Boris Eifman, rasverhalenverteller, doet Nederland aan met zijn Poesjkinballet Onegin (december 2010) – ongetwijfeld weer even bombastisch als meeslepend. Ann van den Broek (WArd/waRD) start in Q61 (februari-mei 2011) met de extreme emoties die in haar vorige stukken het eindpunt van een ontwikkeling waren. En het Tilburgse T.R.A.S.H., in deze krant ooit getypeerd met de term ‘blauweplekkendans’, geeft met Disorderly Conduct de aftrap voor de Humanoid Trilogie (februari/maart 2011).

Warme aanbeveling verdient de voorstelling Trust van Anouk van Dijk en de Duitse regisseur Falk Richter (november 2010). De première van het stuk vorig jaar in Berlijn viel door een fraaie speling van het lot vrijwel samen met de val van de DSB. Richters tekst is een intelligente en geestige beschouwing over het effect van de economische crisis op het bestaan van individuen. In een zeldzaam geslaagde combinatie van toneel en dans, inspireert Van Dijk ook de acteurs tot opmerkelijke dansprestaties.

Helemaal nieuw is het festival AMSTERDAMDANS (19-22 september), een initiatief waarmee Dansgroep Amsterdam de hoofdstad ook als de hoofdstad van de Nederlandse dans wil profileren.

AMSTERDAMDANS presenteert workshops, debatten, presentaties en voorstellingen van hoofdstedelijke groepen als Dansgroep Amsterdam, Het Nationale Ballet, Internationaal Danstheater, LeineRoebana, ISH en Anouk van Dijk DC.