Film trekt volle zalen maar is toch kwetsbaar

Nederlandse publieksfilms trekken tegenwoordig vaak volle zalen, en artistieke films doen het lang niet slecht bij de buitenlandse keurmeesters. Twee jaar achtereen waren Nederlandse films vertegenwoordigd in de officiële selectie van Cannes – The Silent Army van Jean van de Velde en R U There van David Verbeek – Esther Rots mocht met Kan door huid heen naar Berlijn en Hunting & Zn. van Sander Burger was te zien op New Directors/New Films in New York.

Het kan nog mooier worden, als de voorgenomen megabezuinigingen de prille bloei niet in de knop breken. De filmsector is in dubbel opzicht kwetsbaar: én door kortingen op het budget van het Filmfonds, én door kortingen op de publieke omroep, want in elke Nederlandse film zit televisiegeld.

Voorlopig is er nog genoeg Hollands glorie op komst. De tweede film van sterfotograaf Anton Corbijn The American (16 september in de bioscoop) heeft George Clooney en Thekla Reuten in de hoofdrollen en gaat over een wapenmaker en huurmoordenaar die tegen zijn zin wordt teruggetrokken in zijn oude stiel. Op diezelfde dag komt Submarino uit, waarin Thomas Vinterberg, de Deense regisseur van Festen, als vanouds in de trauma’s van een familie peurt.

Op het Nederlands Filmfestival in Utrecht zullen de dreigende bezuinigingen het gesprek van de dag zijn. Het festival opent op 22 september met Tirza van regisseur Rudolf van den Berg, naar de bestseller van Arnon Grunberg. Gijs Scholten van Aschat speelt een vader die in Namibië wanhopig op zoek is naar zijn dochter (Sylvia Hoeks) (vanaf 30 september in de bioscoop). Op het Utrechtse festival zal ook het koningsdrama Majesteit in première gaan (regie Peter de Baan, scenario Ger Beukenkamp). Koningin Beatrix (Karen Groot) twijfelt na het overlijden van prins Claus of ze nog verder kan (28 oktober uit). Ook gaat in Utrecht Schemer (Hanro Smitsman) in première, geïnspireerd op de geruchtmakende moord op de Nijmeegse scholiere Maja Bradaric in 2003.

Op 14 oktober komt Bal in de bioscoop van de Turkse filmmaker Semih Kaplanoglu, winaar van de Gouden Beer in Berlijn; poëtische auteurscinema in zijn puurste vorm, onderdeel van een trilogie. Ook het controversiële (want extreem gewelddadige)The Killer Inside Me – naar een misdaadroman van de Amerikaanse pulpkoning Jim Thompson – van snelfilmer Michael Winterbottom is dan te zien.