De nieuwe Gouden eeuw loopt ten einde

Het mooie van het Nederlandse klassieke muziekleven is het op topniveau onderhouden van de drie grote tradities: Mahler, Bach en eigentijdse muziek. Het dubbele Mahlerjubileum (in 2010 de 150ste geboortedag, in 2011 de 100ste sterfdag) wordt dit seizoen zelfs gevierd met twee uitvoeringen van de monumentale Achtste symfonie.

De Nederlandse Rus Valery Gergjev brengt het unieke werk begin september in Rotterdam tijdens zijn eigen festival met zijn Sint Petersburgse orkest. In maart dirigeert Mariss Jansons de Achtste bij het Koninklijk Concertgebouworkest. In Amsterdam komen Simon Rattle, Pierre Boulez, Lorin Maazel en Bernard Haitink nog meer Mahler dirigeren.

De groots bezette uitvoeringen van de Achtste zijn uitzonderlijk duur en illustreren de luxe van het huidige muziekleven, nog gebaseerd op de pre-crisis culturele welvaart. De bezuinigingen zullen ongetwijfeld de kostbare orkesten, operagezelschappen en festivals gaan treffen. De Nieuwe Gouden Muziekeeuw loopt ten einde.

Bij de Nederlandse Opera wordt het nieuwe seizoen gedomineerd door grote en belangrijke dirigenten: Simon Rattle (Strauss’ Der Rosenkavalier), Mariss Jansons (Tsjaikovski’s Jevgeni Onjegin), René Jacobs (Platée van Rameau) en Marc Minkowski (Roméo et Juliette van Gounod).

Reinbert de Leeuw dirigeert de geënsceneerde wereldpremière van Legende van Peter Jan Wagemans, een opera naar het Prikkebeenverhaal. Ook te zien: Dionysos van Wolfgang Rihm in de enscenering van Pierre Audi. Ed Spanjaard dirigeert bij de Nationale Reisopera Die Walküre, deel 2 uit de complete productie van Wagners Der Ring des Nibelungen.

De Nederlandse Bachvereniging leidt een bloeiend bestaan: Gustav Leonhardt komt weer dirigeren, Korad Junghändel leidt de Mattthäus Passion.

Dat Bernard Haitink in het Amsterdamse Concertgebouw in twee seizoenen alle symfonieën van Beethoven dirigeert, markeert ook het naderende einde van een tijdperk.