Betaalt nrc.next geld voor het lettertype van dit stuk?

Enzio Giljam wil weten of kranten voor hun lettertype betalen.

De letter waarin dit stukje is geschreven heet de Lexicon, ontworpen door de internationaal vermaarde letterdesigner Bram de Does (76).

De prijs van zijn letters is afhankelijk van het type en het gebruik, licht De Does telefonisch toe. „De Times, jullie vorige letter [van NRC Handelsblad, red.], is veelgebruikt en dus goedkoop. Mijn Lexicon kostte oorspronkelijk zo’n 500 euro per font [lettertype, red.]. Dat is een eenmalig bedrag.”

Omdat je behalve Romein ook schuin- en vetgedrukt nodig hebt, telt het volledige pakket drie fonts, driemaal 130 tekens (inclusief cijfers en leestekens). „Dan zit je dus op 1.500 euro, per computer.” Bij meerdere computers rekent zijn distributeur, The Enschede Font Foundry, volgens een staffelmethode: hoe meer computers, hoe lager de fontprijs.

Inmiddels wordt de negenjarige Lexicon, ontworpen als woordenboekletter, ook internationaal goed verkocht – je vindt hem bijvoorbeeld terug in Zwitserse psalmenbundels. De Does’ andere bestseller, de Trinité, doet het momenteel iets minder, al heeft ook die grote afnemers: een Duitse Encyclopedie (dertigdelig) en de verzamelde werken van Thomas Mann.

Rijk word je er niet van, zegt De Does. Bovendien zijn zijn letters met de komst van internet en PDF steeds makkelijker te kopiëren. „In het begin sloeg ik in de winkel nog weleens een boek open om te zien wie mijn letter onbetaald gebruikt. Ik heb eens een grote uitgeverij gesnapt. Maar het is onbegonnen werk iedereen te achterhalen.”

Zijn eigen letters leest Bram de Does liever niet. „Dan heb ik de neiging te blijven hangen en te denken: ‘dit had ik toch liever anders gedaan’. Desondanks is hij met de Lexicon nog altijd tevreden. „De Lexicon is een saaie letter, en juist daarom goed leesbaar. Merkt een vriend op: ‘Goh wat een leuke ‘t’’, dan weet ik dat die letter niet goed is. Ook is De Does tevreden met hoe de letter zich in nrc.next ontwikkelt: „Mijn complimenten.”

En toch, na enig aandringen heeft hij twee puntjes van kritiek: „Heel soms hebben jullie de neiging de Lexicon iets te dik te drukken. Komt door jullie oude letter, die wat fijner was en dus dikker werd gedrukt.” Het andere punt: de koppen boven 24-punts. „Jullie houden dan de standaardinstellingen aan. Maar ik zou die letters íéts afspatiëren, de letterafstand verkleinen. Echt maar een fractie hoor. Dan krijg je een beter woordverband.”

Freek Schravesande