Alleen nog klussen aan de Praxis

Eindelijk zullen we weer een keer de cijfers van de warenhuizen van Vroom & Dreesmann leren kennen. In de oude Vendex KBB-periode maakte dat concern ieder jaar keurig de resultaten bekend van zijn drie warenhuizen. Bijna altijd rood gekleurd voor V&D, meestal positief voor De Bijenkorf en vrijwel altijd goed voor de Hema.

Sinds 2004 onder de nieuwe private-equity-eigenaren (KKR, Cinven, Permira en Alpinvest) is het gissen hoe het de winkelketen vergaat. Of hun bewering dat het beter ging met V&D juist was, moest maar afgeleid worden uit een totaalcijfer voor de warenhuizen. Vorig jaar was er het eerste winstje, zeiden ze.

V&D gaat nu, samen met de restaurants van La Place, los verkocht worden. De beoogde verkooprijs schatten is lastig, zonder apart winstcijfer. Maar na de verkoop van V&D gaat Maxeda (zoals het concern is gaan heten) ook haast maken met de verkoop van De Bijenkorf, Hunkemöller en M&S Mode. Nog voor het eind van het jaar moeten ook die zijn verkocht.

Met de jaarcijfers over het boekjaar 2008 en 2009 erbij is wel een schatting te maken hoeveel de ketens uit de Maxeda Fashion Group in totaal moeten opleveren. Vorig jaar haalde Maxeda Fashion een bedrijfsresultaat van 98 miljoen euro. Neem een conservatieve vermenigvuldigingsfactor van zes en een opbrengst van 600 miljoen euro is zeker mogelijk.

Pure winst zal dat zijn. In 2008 maakte Cinven bekend zijn investering in Maxeda al 2,3 keer terugverdiend te hebben. Dat kwam vooral door de verkoop van de Hema, een aantal elektronicaketens en het te gelde maken van het vastgoed. Voor 1,4 miljard hadden de opkoopfirma’s Vendex KBB in 2004 gekocht.

De beoogde verkoop zal niet toevallig gepland zijn. Voor de private-equityfirma’s nadert het einde van de looptijd van de fondsen waarmee geïnvesteerd is in Maxeda. Hun beleggers zullen blij zijn met het rendement op Maxeda.

Maar de doe-het-zelfketens (Praxis, Formido, Brico, geschatte waarde nu 800 miljoen euro) gaan nog niet in de etalage, zei bestuursvoorzitter Tony de Nunzio deze week. Een overhaaste verkoop van de de doe-het-zelfketens is niet handig als je denkt dat je daar nog meer uit kan peuren. De schulden zijn net geherstructureerd, dus daar kunnen de kluswinkels mee vooruit.

Als opkoopfirma kun je ze gewoon doorverkopen aan een van de nieuwe fondsen die je opent voor beleggers. Die hebben dan gelijk een bedrijf in portefeuille. Een ander naampje erop plakken, zeg de Praxisgroep, en het klinkt als een nieuwe investering waarmee je het spel opnieuw kunt gaan spelen.

Daan van Lent