Unieke Mariavespers in Romeins decor

Klassiek La Sfera Armoniosa en Nederlands Kamerkoor o.l.v. Mike Fentross. Monteverdi: Vespro della Beata Vergine. Gehoord: 25/8 De Doolhof, Tegelen. Herh.: 26/8 Concertgebouw, Amsterdam. ***

In de open lucht, met op de achtergrond een reusachtig Romeins decor, knirpende vleermuizen en in de verte een knetterende brommer: het was misschien niet de meest authentieke setting voor een uitvoering van Monteverdi’s Mariavespers, maar wél een unieke in het overdekte openluchttheater De Doolhof van Tegelen.

Hier klonken de Vespro della Beata Vergine waarmee Monteverdi begin zeventiende eeuw indruk op Paus Paulus V hoopte te maken. Monteverdi, die allerlei muzikale vernieuwingen invoerde, maakte van de Mariavespers een rijkgeschakeerde demonstratie van zijn kunnen, met doorwrochte harmonieën, uitbundige koren, en veeleisende solo’s en duetten.

Dirigent Mike Fentross leidde de instrumentalisten van La Sfera Armoniosa en het Nederlands Kamerkoor er met heldere slag doorheen, en hield de muziek daarbij voortdurend levendig, soms met een enkel subtiel accelerando of crescendo.

Musici als violisten Antoinette Lohman en Pieter Affourtit vlamden samen fel, maar er waren ook plaatsen waar het scherper en vitaler mocht. Ook het koor mocht in triomfpassages als ‘Lauda Jerusalem’ echt meer van Monteverdi’s Venetiaanse bravoure laten horen. In de vele solo’s en duetten maakten de meeste koorleden wel indruk, bijvoorbeeld in het invoelend gezongen ‘Audi coelum’ en het prachtige ‘Duo Seraphim’ – spannend tot de laatste samenklank.

De zachtere en langzamere passages komen vanavond in het Concertgebouw vanzelf beter tot hun recht dan in deze open ruimte.