Films draaien voor lege zalen

Europese en Nederlandse speelfilms krijgen subsidie om een plekje in bioscopen te kunnen veroveren.

„Soms krijg je meer kaartjes cadeau dan je zelf verkoopt.”

Alex de Ronde, directeur van de Amsterdamse bioscoop Het Ketelhuis, loopt naar zijn computer en tikt wat getalletjes in. „Stel dat een bioscoopkaartje zeven euro kost. Dan gaat daar 6 procent BTW af. En veertig procent van de opbrengst gaat naar de distributeur van de film die je vertoont. Dan hou je zo’n vier euro per kaartje over. Dat betekent dat je dus 125 kaartjes krijgt van het Filmfonds. Soms krijg je meer kaartjes cadeau dan je zelf verkoopt.”

De Ronde heeft het over de 500 euro per week die hij van het Filmfonds ontvangt als hij een artistieke Nederlandse film in zijn bioscoop draait. Die regeling is bedoeld om het vertonen van kleine, kwetsbare films als David Verbeeks R U There te bevorderen. Maar dat geld krijg je niet zomaar. Zo moet een film minimaal vier weken draaien en minimaal vijf dagen per week op courante tijdstippen, zegt Ger Bouma van het Filmfonds.

Vier Nederlandse films per jaar vallen onder deze vertoningsregeling. Als extra stimulans krijgt de bioscoopeigenaar ook duizend euro om de film te promoten. De Ronde beaamt dat er bioscopen zijn die netjes aan de minimale voorwaarden voldoen, de film dan meteen na vier weken weer uit hun theater halen en hun subsidie opstrijken. Hij niet: „Het is onzin een film voor lege zalen te vertonen.”

Maar inderdaad, dat gebeurt wel. Cijfers van filmtheaters tonen aan dat R U There ondanks zeer matige bezoekcijfers – twintig tot dertig man per week – toch gewoon gedraaid werd om het Filmfondsgeld op de bankrekening te krijgen. Officieel wil niemand hier iets over zeggen, off the record hoor je termen als ‘legestoelensubsidie’ en wordt er aan het nut getwijfeld.

Het Filmfonds geeft ook subsidie aan distributeurs die kleine arthousefilms uitbrengen. Hiervoor gelden ook strikte regels. Zo krijgen Kroatische films meer punten dan Franse, wordt er rekening gehouden met de status van de regisseur en moet de film in minstens drie kopieën worden uitgebracht. Bouma heeft een budget van 160.000 euro voor 16 films, en 150.000 euro voor distributeurs om arthousefilms aan te kopen.

Bij het verdelen van zijn subsidie houdt Bouma rekening met een andere subsidiestroom, die van de Europese Unie. De EU heeft het MEDIA Programma dat de productie, distributie, vertoning en promotie van de Europese film stimuleert. Het MEDIA Programma heeft in zeven jaar 755 miljoen euro te verdelen over 32 landen. Nederland haalt daar op jaarbasis zo’n vier miljoen euro uit, vertelt Dominique van Ratingen van het Mediadesk Nederland, die de Europese subsidieregeling begeleidt.

De cynische gedachte dat je middelmatige Europese films voor lege zalen kunt draaien omdat je er toch geld voor krijgt, weerspreekt Jan Onderwater van distributeur Cinemien. „Je krijgt nooit meer dan vijftig procent terug van het bedrag dat je investeert. Als distributeur loop je altijd een eigen risico. Heel soms trekt subsidie je wel over de streep, zoals bij de Spaanse film Gordos.” Zonder gaat het gewoon niet, zegt Onderwater.

Brussel beoogt de diversiteit van de filmcultuur te promoten door filmtheaters die aangesloten zijn bij het Europa Cinemas-netwerk geld te geven. Vorig jaar ruim 600.000 euro. Al moeten ze daarvoor natuurlijk een percentage Europese films vertonen, ongeveer een kwart van hun aanbod. „Het gaat om het stimuleren van Europese cultuur”, zegt Onderwater, „dat is een goed initiatief”.