Bierbrouwer Heineken groeit in Azië en Afrika

Heineken groeit hard in de opkomende markten, maar heeft in de VS en Europa veel last van de economische tegenspoed. Dat blijkt uit de halfjaarcijfers die de bierbrouwer gisteren heeft gepubliceerd.

In Azië groeide de verkoop in hectoliters met 70 procent naar 12 miljoen hectoliter en in Afrika met 7,9 procent naar 12,3 miljoen hectoliter. Vooral het merk Heineken zelf doet het goed in de opkomende markten en zag de verkoop in hectoliters bier met 4,1 procent stijgen. In West-Europa zag de Nederlandse bierbrouwer de verkoop met 2,5 procent dalen, in Centraal- en Oost-Europa met 15 procent en in de VS met 1,7 procent.

De verkoopdalingen in de westerse markten wijt Heineken aan de oplopende werkloosheid, de toenemende spaarzin bij consumenten ondanks het licht economisch herstel en aan slecht weer.

Dat wil niet zeggen dat Heineken zich de komende jaren vooral zal richten op groei in de opkomende markten. „De marges zijn er lager. We hebben de opbrengsten uit de ontwikkelde markten nodig om de investeringen en de acquisities in de opkomende markten te kunnen financieren”, zei topman Jean-François van Boxmeer gisteren in een telefonisch vraaggesprek. „We zullen in Europa marktaandeel moeten winnen met merken met hoge marges, want door demografische ontwikkelingen zal de markt er verder krimpen.”

De overname van de Mexicaanse brouwer Femsa van begin dit jaar zorgde voor een groei van de omzet met 5,2 procent naar 7,52 miljard euro. Zonder die overname en effecten van de zwakke euro mee te wegen zou volgens Heineken de zogeheten ‘organische omzet’ met 2 procent zijn gedaald.