Nieuw logo VPRO

De VPRO heeft een nieuwe huisstijl. De omroep hoopt zich zo als „krachtig merk duidelijker te verbinden aan haar aanbod”. Een van de opvallendste veranderingen is dat de VPRO Gids vooralsnog elke week een ander logo krijgt.

De nieuwe huisstijl is ontworpen door het Nederlandse bureau Thonik, in 1993 opgezet door Thomas Widdershoven en Nikki Gonnisen. Thonik transformeerde het oude VPRO-logo uit 1982 van ontwerper Willem van den Berg naar een nieuw beeldmerk. „Geen breuk met het verleden”, benadrukt de VPRO, „maar een stap in een lange traditie van grensverleggende vormgeving.”

Thonik liet zich de afgelopen jaren gelden met opzienbarende campagnes, in binnen- en buitenland. Zo restylede het bureau onder meer het logo van de Socialistische Partij (SP), door de actievoerende tomaat te vervangen door een strak vormgegeven exemplaar en bedacht ze de SP-soepkar, ontworpen door beeldend kunstenaar Joep van Lieshout.

Verder maakte het bedrijf onder meer nieuwe logo’s voor NRC Handelsblad en nrc.next en voor de stad Amsterdam.

De ontwerpen van Thonik kenmerken zich door een strakke, sobere stijl en een combinatie van grafische vormgeving, marketing en reclame. Ook in het buitenland viel dat op. Daar ontwierpen Widdershoven en Gonnisen, wier bedrijf inmiddels vijftien ontwerpers telt, onder meer de huisstijl voor het Japanse kunstcentrum Spiral.