Woeste soldaten en een keeper

Op de beurs Gamescom in Keulen presenteerden gamemakers afgelopen week hun nieuwste spellen.

Zes nieuwe titels en twee bewegingsgestuurde consoles.

Kinect

Kinect voor de Xbox 360 spelcomputer vertaalt lichaamsbewegingen naar het scherm. Zonder tussenkomst van een controller, zoals bij de Wii of de Move. Trappel je met je benen dan trekt een hardloper op het scherm een sprintje, maak je een gooibeweging dan gooit een speerwerper zijn speer over het veld. Luie fitnessers hebben met Kinect een extra stok achter de deur: voor elke goed uitgevoerde beweging krijg je punten. En ook al speel je tegen een dom apparaat: het blijft vervelend om te verliezen.

Hoewel Kinect mikt op een familiemarkt, zijn de spellen best moeilijk te spelen. Opperste concentratie is nodig om je leeuwenpup over een stormbaan in Kinectimals te sturen. Meestal spring je te laat waardoor je voor een muurtje tot stilstand komt. Het zou kunnen dat de beheersing vanzelf komt door veel te spelen, maar het lijkt er eerder op dat de camera niet snel genoeg reageert op bewegingen.

Introductiedatum: 10 november

Playstation Move

De controller van de Playstation Move, het antwoord van Sony op de Wii van Nintendo, doet het meest denken aan een microfoon met een lichtgevende kop. Toegegeven, je kan er niet mee zingen. Maar er zijn wel heel veel andere dingen waar je de controller, die op een Playstation 3 wordt aangesloten, voor kan gebruiken: schieten, tekenen, fitnessen, boksen, met een armzwaai je legers aansturen, je virtuele huisdier natsproeien.

De Move is niet zomaar een Wii voor de Playstation. De Move is veel preciezer dan de concurrent van Nintendo. Hij heeft geen draden, kan diepte waarnemen en kan grafisch veel zwaardere spellen aan.

Zogenaamde casual games, zoals sport- en dansspellen, kunnen met de Move worden bediend. Maar Sony heeft ook een selectie van ‘hardcore’ games, zoals Killzone 3 en Heavy Rain, speelbaar gemaakt voor de Move.

Het is de vraag wat in de laatste categorie de toegevoegde waarde van de Move is. In de sfeervolle thriller Heavy Rain vertraagt de controller het spel bijvoorbeeld alleen maar. Je verricht talloze handelingen waar telkens weer een andere, ingewikkelde beweging voor moet worden gemaakt. Na vijf pogingen om een muntje uit je zak te pakken, heb je het wel gezien.

Introductiedatum: 15 november 2010