selectie Film

Crime d’amour

Regie: Alain Corneau

De jonge Isabelle (Ludivine Sagnier) zit op de bank bij haar werkgeefster Christine (Kristin Scott Thomas), de eerzuchtige directeur van een multinational. Isabelle draagt een bril, heeft opgestoken haar en een rood vestje losjes over haar schouders. Haar laptop staat op tafel: ze bereiden een presentatie voor die Christine in Japan houdt en waarvoor Isabelle het werk deed. Opeens gaat Christine naast Isabelle zitten, geeft haar een kusje in de nek en bedankt haar voor haar inzet. De seksuele spanning hangt in de lucht. Dan komt er een man de kamer in lopen. Weg spanning. Crime d’amour van oudgediende Alain Corneau (1943) overtuigt het meest als onduidelijkheid over de motieven en het handelen van de twee ijzige vrouwen de boventoon voert. Zodra je weet wat er aan de hand is, wordt het een thriller die minder boeiend is dan het eerste uur.

In 11 bioscopen

Eastern Plays

Regie: Kamen Kalev

Films als Eastern Plays hebben de laatste jaren uit Oost-Europa het internationale filmfestivalcircuit veroverd: felrealistische en vaak politiek getinte verhalen. Ook het regiedebuut van Kamen Kalev uit buurland Bulgarije is daarop geen uitzondering. Net als zijn generatiegenoten uit de regio draaide Kalev zijn verhaal over twee broers – de één een junkie, de ander een skinhead – uit een buitenwijk van Sofia met amateuracteurs en semidocumentair. Christo Christov, die de oudste broer, de aan methadon en alcohol verslaafde ‘mislukte’ kunstenaar Hristo speelt, tekende erg dicht naar het leven: hij stierf nog voordat de film voltooid was aan een overdosis. Als zijn jongste broer Georgi onder invloed van een bende neonazi’s een Turkse familie op doorreis te grazen neemt, ontfermt Hristo zich over hen, en wordt, terwijl de vader in het ziekenhuis ligt, verliefd op de dochter. In 6 bioscopen.

Cold Souls

Regie: Sophie Barthes

Cold Souls is het speelfilmdebuut van de Franse filmmaakster Sophie Barthes. Giamatti speelt Paul Giamatti, een neurotische acteur die een zenuwinzinking krijgt tijdens de repetities van Anton Tsjechovs beroemde toneelstuk Oom Wanja. Een artikel uit The New Yorker over een bedrijf dat zielen tijdelijk buiten het lichaam van hun gastheer opslaat, biedt uitkomst. Tot zijn grote schrik ziet zijn ziel er na extractie uit als een kikkererwt, en dan volgen er nog meer met een mengeling van vanzelfsprekendheid en paniek gebrachte absurditeiten die Barthes de gelegenheid geven om te spelen met de vraag wat de ziel is en wat we ermee moeten. Cold Soulsis prettig -modieus in z’n relaxte surrealisme. Je zou je willen dat mensen vaker de kans kregen hun dromen te verfilmen zoals Sophie Barthes heeft gedaan.

In: 3 bioscopen

Pleinbioscoop

Rotterdam Het moet niet regenen natuurlijk, maar net als vorig jaar wordt het Lloyd Multiplein weer omgebouwd tot een grote en gezellige huiskamer. Naast een divers filmprogramma -van Hollywoodhit tot wereldcinema- biedt de Pleinbios je lekkere hapjes, verkoelende drankjes, muziek en meer. Kom dus tot 29 augustus weer genieten van het gratis festival. Op 20 aug wordt vertoond: (500) days of Summer, op 21 aug the Hurt Locker, op 22 aug Das Weisse Band. Voor de overige films: www.pleinbioscooprotterdam.nl