Blijf niet gewoon achter je scherm zitten

Het is in de Nederlandse blogosphere makkelijk om op te vallen, zegt nrc.next-blogger Ernst-Jan Pfauth.

Deze week verscheen zijn boek Sex, blogs & rock-’n-roll.

Binnenkort blog ik vier jaar. In die tijd heb ik ondervonden dat bloggen gelijk staat aan ‘uit de hand lopen’. Toen ik oktober 2006 begon, was het slechts een online speeltje voor me. Inmiddels kan ik zeggen dat ik dankzij bloggen het luxe leven van een internetondernemer in Silicon Valley heb geleefd. Dankzij bloggen brunchte ik met de vicepresident van Google en dineerde ik tussen haaienaquaria in Shanghai. Dankzij bloggen kreeg ik een baan aangeboden bij deze krant. En dankzij bloggen ontmoette ik talloze interessante mensen. Sommigen kan ik nu mijn vrienden noemen. Omdat het mij zoveel gebracht heeft, wil ik jou ook aan het bloggen krijgen. Oké, het bijhouden van een weblog is zwaar. Maar laat je niet afschrikken. Het is in de Nederlandse blogosphere makkelijk om op te vallen. Deels omdat een heel klein groepje écht veel moeite in bloggen steekt, maar vooral omdat veel blogs ontoegankelijk zijn – bijvoorbeeld door het design, de schrijfstijl of het soort artikelen. Met deze tien blogtips hoop ik je op weg te helpen.

1 Bepaal je niche

Blog over het onderwerp waar je niet over uitgepraat raakt. Wees zo specifiek mogelijk. Geen ‘auto’s’, maar ‘oldtimers uit de jaren zestig’. Hoe beter je de niche specificeert, des te sneller je opvalt bij mensen die je interesse delen. Een test: pak een A4-tje en schrijf vijfentwintig mogelijke artikelen op over je blogonderwerp. Lukt dat zonder al te veel moeite? Gefeliciteerd, dan heb je jouw niche gevonden.

2 Verzin een blognaam

Journalist Chris Klomp blogt over rechtzaken. Niet onder chrisklomp.nl, maar op het adres rechtbankverslaggever.wordpress.com. Doe net als hij en zorg dat je blognaam het onderwerp van je blog bevat. Dan weet de bezoeker meteen waar hij aan toe is. Bovendien hecht Google veel waarde aan steekwoorden in de domeinnaam. Je komt daardoor hoger in de zoekresultaten.

3 Vind een designer

Het allerbelangrijkste aan een blog? De inhoud uiteraard. Maar het design staat op een stevige tweede plaats. De meeste Nederlandse bloggers investeren niet in de opmaak. Het gevolg is een grijze massa van standaard blogthema’s en provisorisch in elkaar geknutselde misbaksels. Trek wat geld uit voor een goed design en je stijgt meteen boven die massa uit.

4 Voeg waarde toe

Schrijf waardevolle stukken waar lezers iets van oppikken en ze blijven terugkomen. Geef praktische tips vanuit je expertise, link naar dingen die de moeite waard zijn en zorg dat je dé gids in je niche wordt. Zo volg ik Thesartorialist.com voor mode en Depapierenman.be voor literatuur. Denk altijd: wat heeft de lezer aan dit artikel?

5 Laat anderen aan het woord

Surf eens naar de beste muziekblog van 2009: Eerste Hulp bij Plaatopnamen (Ehpo.net) De blogger noemt vrijwel alleen maar succesvoorbeelden van anderen. Niet omdat hij zelf niks te vertellen heeft, hij maakte Kyteman groot, maar omdat hij op deze manier een veel beter beeld geeft van het muzieklandschap. Terwijl iedereen het over zichzelf heeft, stijgt hij boven de rest uit door het overzicht te bieden.

6 Schrijf beknopt

Lees jij wel eens lange stukken in je browser? Amper toch? Houd blogs dus kort. Laat je niet gekmaken door snobisten die zeggen dat langere stukken inherent zijn aan kwaliteit. Luister liever naar de Amerikaanse schrijver Mark Twain (1835-1910). Hij zei ooit: „I would have written a shorter letter, but I did not have the time.” Zo is het met bloggen ook. Schrijf op de millimeter en bedenk bij elk woord of je het echt nodig hebt.

7 Zet beeld groots in

Klik eens rond op een paar blogs en let op het beeldgebruik. De meeste bloggers maken helaas gebruik van kleine nietszeggende afbeeldingen. Alsof het soort excuses zijn: ‘ja, er moet toch beeld bij hè?’ In plaats daarvan kan je beter naar magazines kijken. Tijdschriftmakers weten hoe ze mensen moeten verleiden om een stuk te lezen: met Heel Groot Beeld.

8 Promoot je blog

Als je blog een paar weken lekker draait, is het tijd om meer ruchtbaarheid te geven aan je online publicatie. Ga naar evenementen die bij jouw niche passen. Maak foto’s, schrijf een recensie en deel kaartjes met je blogadres erop uit. In mijn boek staat hoe ik samen met de excentrieke internetondernemer Boris Veldhuijzen van Zanten een jaar lang de wereld over reisde om internetconferenties te verslaan: we trokken witte pakken aan zodat iedereen ons altijd herkende. Je kan ook zelf een evenement organiseren. Een blog vertalen naar het ‘echte’ leven geeft een kick: je laat zien hoe indrukwekkend hetgeen is wat je in bits hebt opgebouwd. Honderd dagelijkse bezoekers lijkt misschien bescheiden, tot je ze allemaal in één ruimte ziet. Of schrijf opiniestukken voor grote blogs, kranten en tijdschriften.

9 Lok reacties uit

Het blijft altijd lastig om reacties uit lokken bij bezoekers. Gelukkig gaf socialemediaexpert Erwin Blom me ooit een goede tip: „Ik kan op algemene wijze over het veranderende mediagedrag van kinderen schrijven, maar ik kan het ook op mijn eigen kinderen betrekken. Als ik met ze op reis ben, zitten ze op de achterbank naar de radio te luisteren. Zodra ze een nummer horen wat ze niks vinden, moet ik een andere zender opzoeken. Ze zijn namelijk hun iPod gewend. Mijn bezoekers herkennen die situatie op de achterbank wellicht uit hun eigen gezin en vertellen dat graag in een reactie. Werk ik met algemene percentages in het artikel, dan krijg ik minder reacties. Mensen willen verhalen kunnen vertalen naar hun eigen leven.” Schrijf daarnaast nooit een dichtgetimmerd betoog, maar laat hier en daar een opening waar mensen op kunnen reageren.

10 Verlaat je computer

Zoek avonturen op: maak dingen mee waar mensen graag over lezen. Zo interviewde ik voor mijn blog journalistieke voorbeelden. Dan liep ik na een uitzending van De Wereld Draait Door naar Matthijs van Nieuwkerk en vroeg: „Mag ik je interviewen voor mijn blog?” Een maand later mocht ik langskomen op de redactie. De beste blogideeën bedacht ik niet in het blauwe licht van mijn beeldscherm, maar op de stranden van Italië en in de bergen in Nepal.

Ernst-Jan Pfauth, Sex, blogs & rock-‘n-roll De Bezige Bij, 176 blz. € 13,90