Bijval beursgang GM overdreven

De langverwachte beursgang van General Motors (GM) was woensdag dan eindelijk een feit. Maar beleggers moeten maar niet al te enthousiast worden. Zeker, de autoproducent lijkt er na de saneringsoperatie van vorig jaar weer een stuk beter voor te staan, en de autoverkopen lopen weer veel beter dan op het dieptepunt van een jaar geleden. Maar om de Amerikaanse belastingbetaler volledig te kunnen terugbetalen, moet GM zijn winst op z’n minst verdubbelen.

Daarbij gaan we er maar even van uit dat de autoproducent op hetzelfde koerswinstgemiddelde zal worden gewaardeerd als Ford. Toegegeven, GM en zijn bankiers kunnen betogen dat het concern voordelen heeft ten opzichte van zijn concurrent, waardoor een hogere waardering wordt gerechtvaardigd. GM heeft immers veel minder schulden en een sterkere positie in het snelgroeiende China.

Maar operationeel gezien ligt GM nog steeds achterop: de winstmarge vóór belastingen van zijn mondiale autodivisie bedroeg in het tweede kwartaal 5,7 procent. Na jaren van verliezen in een bedrijfstak met redelijk lage winstmarges is dit zeker een vermeldenswaardige prestatie. Maar het stelt relatief weinig voor in vergelijking met de winstmarge van 7,2 procent van Ford in dezelfde periode. Er is zelfs een nog grotere kloof van meer dan drie procentpunten tussen de marges van de twee autoproducenten op de belangrijke Noord-Amerikaanse markt.

Laten we ervan uitgaan dat GM moet kunnen worden verhandeld tegen hetzelfde koerswinstgemiddelde als Ford – 6,4 maal de winstverwachting van analisten voor volgend jaar, aldus Reuters. Het Amerikaanse ministerie van Financiën heeft voor 43 miljard dollar aan noodkredieten omgezet in een belang in aandelen van 61 procent in het gesaneerde GM. Dit betekent dat de autoproducent uit Detroit ongeveer 70 miljard dollar waard moet zijn om de Amerikaanse schatkist quitte te laten spelen.

Op het koerswinstgemiddelde van Ford moet GM volgend jaar krap 11 miljard dollar verdienen om het beoogde doel te kunnen bereiken. Als we de winst over het tweede kwartaal als leidraad voor het hele jaar nemen, zou GM dit jaar 5 miljard dollar kunnen verdienen. Maar door de hogere grondstoffenprijzen en andere kosten die voor de tweede helft van het jaar worden verwacht, is dat bedrag waarschijnlijk te hoog gegrepen.

Als de autoverkopen blijven verbeteren denkt GM de productie te kunnen uitbreiden zonder de kosten te veel omhoog te hoeven brengen, wat betekent dat de winst volgende jaar een stevige impuls zou moeten ondergaan. Maar er zou een heroïsche combinatie van geweldige verkoopcijfers en strenge kostencontrole nodig zijn om de winst te laten verdubbelen. Totdat het nieuwe GM kan bewijzen dat het Ford heeft achterhaald – zo niet voorbijgestreefd – verdient het geen waardering die de belastingbetaler schadeloos stelt.