Babbelboek over relaties

Wrap speelt zich af op één dag vol plotselinge inzichten en krachtige besluiten.

Maar door al het relatiegeneuzel is het verhaal niet bijzonder opwindend.

De titel van de derde roman van Chiara Tissen, Wrap, roept verschillende associaties op: Mexicaans eten, een omslagdoek, een deken. Maar de camera op het omslag wijst in een andere richting. Wrap speelt zich af in de filmwereld. Daar zegt men ‘It’s a wrap’ als de opnames zijn voltooid. Daarna volgt er een wrap party.

Wij maken in Wrap kennis met een documentairemaakster, een productieleidster en een filmacademiedocent die ooit cameraman was. Na een auto-ongeluk dat hem een oog kostte, moest Willem zijn camera vaarwel zeggen. Hij woont samen met Dana, de documentairemaakster, maar denkt af en toe terug aan Franka, de productieleidster, met wie hij zeventien jaar eerder een korte, hartstochtelijke verhouding had. Als hij haar op een dag in de verte ziet lopen, komt die goeie tijd weer boven – en beseft hij wat er ontbreekt aan zijn relatie met Dana: seks. Hij compenseert dat met buitenechtelijke, door Dana oogluikend toegestane scharrels, maar hoe nu verder?

Wrap speelt zich af op deze ene dag, een dag vol plotselinge inzichten en krachtige besluiten. Niet alleen Willem, maar ook Dana en Franka bezinnen zich op hun leven en op de beslissende momenten uit hun verleden. Dat levert een flinke stroom informatie op: over half vergeten familieleden, nachtelijk cafébezoek, een onverwachte begrafenis, koude kikkers onder het bed, gefnuikte verlangens naar een internationale doorbraak, ongewenste kinderloosheid en over moeders die wel of juist niet treuren om hun overleden echtgenoot.

Ook is er enig geklaag over studenten die te wijdlopige filmscripts zouden schrijven. ‘Jammer dat de meeste studenten zo veel woorden nodig hadden’, aldus Willem. Jammer, denken wij, dat hij zélf zo veel woorden nodig heeft.

Tissen geeft haar eenogige held alle gelegenheid om zijn nostalgische overwegingen te spuien. Bij jonge vrouwen is hij nog steeds enorm in trek, maar hij wil, nu hij Franka weer gezien heeft, alleen nog maar haar. Ook de nymfomane Franka zelf, een eigenaardig mengsel van vrouwelijke schoonheid en mannelijke stoerheid, weet ineens na zeventien jaar, dat Willem altijd de ware is geweest. Veel meer dan over filmscènes, lichtval of wijde blik gaat Wrap over die ene al wat oudere man en die tien jaar jongere vrouw die elkaar andermaal de liefde bekennen. De enige die er in alle opzichten bekaaid afkomt is Dana. Ze blijft achter en krijgt een rake klap te incasseren.

Wrap wil graag een spannende, filmische roman zijn over brandende liefde tussen een mooie, pittige tante en een nog levenslustige éminence grise, dat zie je aan alles, maar in de praktijk is het verhaal niet erg opwindend. Dat ligt aan het hoge babbelgehalte. De hoofdfiguren, met al hun bekentenissen en hun liefdesbetuigingen, spreken nauwelijks tot de verbeelding.

Wat ook niet helpt, zijn Tissens ongemakkelijke, quasiliteraire formuleringen. Als Franka boos is: ‘Er was een afstandelijkheid over haar gekomen die bijna tastbaar was.’ Twee mensen die zich tot elkaar aangetrokken voelen: ‘Hun lichamen waren warm en slingerden zich af en toe nonchalant om elkaar heen.’ Een miskraam: ‘Bijna doodgebloed, was Dana niet alleen de ongeborene verloren maar ook de kans op ooit nog een zwangerschap.’

Oninteressant relatiegebeuzel, veel meer heeft Wrap niet te bieden. Geen Mexicaans voedsel dus, geen doek, geen deken, geen mooie filmbeelden. Alleen een lege huls.

Chiara Tissen: Wrap. Querido, 252 blz. € 17,95