Ramp tekende zich al vroeg af

De problemen op 24 juli bij de Love Parade in Duisburg begonnen al vroeg, blijkt uit gelekte documenten. De druk op de burgemeester neemt weer verder toe.

De Love Parade in Duisburg, het massaal bezochte muziek- en dansfeest waarbij vorige maand 21 jonge mensen door verdrukking om het leven kwamen, begon al kort na het middaguur uit de hand te lopen. Dat blijkt uit interne documenten van de gemeente Duisburg, waarin nauwkeurig door gemeentemedewerkers die bij de Love Parade waren ingezet het verloop van zaterdag 24 juli is vastgelegd.

Dit protocol van een ongeluk, een document van 53 pagina’s, was niet eerder openbaar gemaakt, maar is nu naar Spiegel Online uitgelekt. Het zet burgemeester Adolf Sauerland van Duisburg verder onder druk. Sauerland heeft tot nu toe geen politieke verantwoordelijkheid voor het ongeluk willen nemen. Hij wil de resultaten afwachten van een onderzoek naar de Love Parade en wijst persoonlijke schuld van de hand. Inmiddels is een procedure begonnen waardoor hij mogelijk door de gemeenteraad kan worden weggestemd. Daarvoor zijn minstens achtduizend handtekeningen van de Duisburgse bevolking nodig. Dat aantal was gisteren ruim overschreden, aldus de initiatiefnemers.

De tienduizenden bezoekers van de Love Parade moesten om op het feestterrein te komen gebruik maken van een tunnel. Het terrein lag tussen snelweg en spoorbaan ten zuiden van station Duisburg. De tunnel loopt onder het spoorwegemplacement en de Autobahn en was de enige officiële aan- en afvoerweg. Om vanuit de tunnel op het festivalterrein zelf te komen, moest gebruik worden gemaakt van een hellende oprit met aan weerszijden hoge muren. Op het hoogtepunt van de drukte, tussen vier en zes uur ’s middags, raakten tunnel en oprit compleet verstopt. Talloze feestvierders konden door de beslotenheid van de tunnel en de muren van de oprit geen kant uit. Een twintigtal stierf in het gedrang. Honderden werden gewond. Eén slachtoffer overleed later nog.

Uit het protocol blijkt dat al vanaf 12.58 uur melding werd gemaakt van „grote drukte” op station Duisburg, een „gebrek aan materiaal” om de bezoekersstroom in juiste banen te leiden (onvoldoende dranghekken) en van feestvierders die „ongecontroleerd” in de wijk Dell op zoek zijn naar de Love Parade. Kort na twee uur meldt de brandweer dat er geen ordebewaarders zijn bij enkele toegangswegen voor noodgevallen. Tussen twee en drie uur wordt een eerstehulppost vlakbij de toegangstunnel bijna platgewalst door bezoekers en melden ordebewaarders dat het centraal station „compleet overvol” is.

Iets na vier uur worden mensen op de treinsporen aangetroffen. „Noodconcept 1” treedt in werking. Om 16.14 uur blijkt dat 302 feestvierders door eerstehulpposten moeten worden behandeld en dat al „76 transporten naar ziekenhuizen” hebben plaatsgevonden. Om 16.31 uur heet het: „Vanuit de tunnel wordt het festivalterrein ongecontroleerd bestormd. Voetgangers op de A59.” Het treinverkeer is dan al tot stilstand gekomen, er zijn hekken rond het terrein van de Love Parade door bezoekers neergehaald en de druk op de organisator van de megaparty „moet worden verhoogd” om per luidspreker het publiek tot rust en orde te manen.

Even voor half zes meldt het protocol dat „de evacuatie van het feestterrein via de A59” op gang is gekomen. Om 17.34 volgen meldingen en bevestigingen van de eerste twee doden.

Burgemeester Sauerland is naar eigen zeggen pas rond dit tijdstip op de hoogte gesteld van de problemen. Onduidelijk is nog of hij uit hoofde van zijn functie eerder geïnformeerd had moeten zijn.

Een rol van betekenis bij de publicatie van de niet-openbare documenten over de Love Parade speelt het lokale weblog xtranews.de, van de Duisburger Stefan Meiners. Zijn blog is door de gemeente Duisburg en de rechter voorlopig het zwijgen opgelegd. Hij mag op straffe van een fikse schadevergoeding geen geheime documenten over de Love Parade meer publiceren.