Meer en anders vliegen Schiphol

Schiphol mag groeien als een nieuw systeem om geluidsoverlast tegen te gaan zijn vruchten afwerpt. Vandaag presenteert Hans Alders, oud-commissaris van de koningin in Groningen, dit plan aan minister Camiel Eurlings (Verkeer, CDA). Het systeem is een voorwaarde voor de toename van het aantal vliegbewegingen op Schiphol van 420.000 naar 510.000.

Het plan is het resultaat van overleg dat Alders voorzat tussen Schiphol, het Rijk, Luchtverkeersleiding Nederland, luchtvaartmaatschappij KLM, lokale en regionale bestuurders en vertegenwoordigers van omwonenden.

Om de geluidshinder voor omwonenden te beperken en de „milieuruimte volledig te benutten” zal meer gebruik gemaakt worden van de ‘preferente banen’, de Kaagbaan en de Polderbaan. De Polderbaan werd als laatste, in 2003, in gebruik genomen. Die start- en landingsbanen geven de minste overlast. Dat zegt een woordvoerder van het overleg. „Op dit moment wordt nog te veel op de banen gevlogen die dichter bij bewoond gebied liggen.”

Ook zullen vanaf 2012 vliegtuigen in de daluren de landingsbanen naderen in een glijvlucht, van hogeraf. Hierdoor ontstaat minder geluidshinder. Deze methode wordt op dit moment al ’s nachts toegepast, maar zal straks ook overdag worden gebruikt. Daarnaast zal op rustige momenten meer op de wielen worden geremd, in plaats van op de motor, waardoor deze stationair kan blijven draaien en minder geluid produceert.

De proef met het nieuwe systeem begint op 1 november en duurt twee jaar, zegt de woordvoerder.

Dat overleg is het gevolg van de afspraken in het zogenoemde Alders-akkoord, dat in oktober 2008 werd gesloten. De Tweede Kamer besloot toentertijd dat er een nieuw geluidsstelsel moest komen.