Je hoort de meeuwen wervelen

Deze zomer een korte rondgang langs kleine musea. Deel 1: Museum Tromp’s Huis op Vlieland viert zijn vijftigjarig jubileum met Mesdag.

Vanuit Museum Tromp’s Huys is tegenwoordig de zee niet meer zichtbaar. Kunstenares Betzy Berg, die hier begin vorige eeuw woonde, kon vanuit haar atelier nog wel strand en zee zien, afgaande op haar schilderij Mijn Atelier. Het is een vrolijk werk met een wapperende vlag, een tuin vol bloemen en een vrouw die staart naar de zeilbootjes aan de horizon.

Het Tromp’s Huys in Oost-Vlieland werd gebouwd als woonhuis voor de commissarissen van de Admiraliteit in 1575. Begin vorige eeuw woonde hier de Noorse schilderes Betzy Berg met haar man. Na het overlijden van de laatste erfgename maakte de Gemeente Vlieland in 1960 een museum van het pand.

Directeur Marian Douma heeft het vijftigjarig jubileum aangegrepen voor de tentoonstelling Olieverf, penselen en zeewater rondom Betzy’s schildersvrienden Hendrik Willem Mesdag en Sientje Mesdag-van Houten.

Op de eerste verdieping wordt het grootste deel van de schilderijen getoond. Ook zijn hier de eiken hoge stoelen, de tafel en de zilveren vorken en messen van Berg te zien.

Betzy Berg volgde schilder- en tekenlessen in Oslo en München voor ze zich in 1886 vestigde in Den Haag. Daar ging ze in de leer bij Mesdag. Het was haar grote wens zeegezichten te leren schilderen. In 1896 vestigde Berg zich op Vlieland.

In de bomschuiten en de kusten van Bezty Berg is de invloed van Mesdag te zien, maar ze gebruikt een lichter palet vergeleken met de donkere bruinen en grijzen van Mesdag. Op Vlieland ging ze nog kleurrijker en impressionistischer werken.

Directeur Douma betreurt het dat de schilderes, net als Sientje Mesdag-Van Houten, in de vergetelheid is geraakt. Beiden waren zelfstandig opererende en actieve vrouwen, die lid waren van vooraanstaande kunstenaarsverenigingen. Betzy Berg exposeerde ook op de Wereldtentoonstelling en de Salon des Beaux Arts in Parijs, een teken dat haar werk gewaardeerd werd.

Op het werk van Mesdag dat in Tromp’s Huys wordt getoond zijn vooral de bekende bomschuiten te zien op het Scheveningse strand, die hij stug bleef naschilderen van oude schetsen toen de vissersvloot allang was verwoest en vervangen door moderne schepen.

Van Sientje Mesdag-Van Houten vallen naast de landschapjes in Drenthe en op de Veluwe vooral de stillevens op van rijp fruit en pas geoogste uien met glimmende goudbruine schil.

Van Betzy Berg hangen op de expositie enkele opvallend gekleurde zonsondergangen en zeegezichten in avondrood. Maar haar mooiste werk is de Fugolarots in Noorwegen, waar je de vogels – weergegeven in enkele streken – bijna hoort wervelen langs de grimmige rotsen en boven de schuimkoppen van de zee.

Expositie: ‘Olieverf, penselen en zeewater’, t/m 20 nov. Museum Tromp’s Huys. Dorpsstraat 99, Vlieland. Inl 0562-451111, trompshuys.nl