Depot Boijmans onder water gelopen

De kelders van Museum Boijmans Van Beuningen in Rotterdam zijn zondagnacht ondergelopen. De collectie, die deels in de kelders is opgeslagen ligt, is onbeschadigd gebleven, maar loopt volgens museumdirecteur Sjarel Ex wel gevaar. Hij hoopt dat het nieuwe Rotterdamse college van B en W volgende maand instemt met een door het vorige college al goedgekeurd plan om een nieuw kunstdepot te bouwen buiten het museum. Hiervoor heeft het vorige college 23 miljoen euro gereserveerd. Op 15 september neemt het college een besluit.

Sinds 2000 lopen de kelders van het museum regelmatig onder water. Bij een stortbui in 2003 raakte een werk van Gilbert & George beschadigd. Museumdirecteur Sjarel Ex woont zelf in de buurt van het museum. „Bij de regenbui van afgelopen weekeinde werd ik om half vijf wakker van de regen. Ik dacht meteen aan het museum.”

In 2005 werd het museum aan een inspectie onderworpen en daarbij werden de kelders, die voor een deel als opslagruimte voor de kunstcollectie zijn ingericht, afgekeurd. De staat van de depots is zo slecht dat de Raad van Toezicht van het museum in januari 2009 in een brief aan het college van B en W aangaf niet langer de verantwoordelijkheid te willen dragen voor de staat waarin de kunstwerken verkeren.

Ex zegt dat de gemeente de afgelopen jaren al het nodige heeft gedaan om de wateroverlast te beperken. Zo zijn er in de kelder vier waterdichte kluizen gemaakt, maar daar past lang niet de hele collectie in. Een deel van de kunstwerken ligt inmiddels in van commerciële partijen gehuurde depots buiten het museum. Daarnaast is de internationaal vermaarde prentencollectie van het museum, die voor een deel in een nog lager gelegen kelder lag (op niveau -2), overgebracht naar een nieuw, bovengronds prentenkabinet. „Maar een groot deel van onze 140.000 werken ligt nog steeds in de kelder op niveau -1, dat is anderhalve meter beneden het riool en 3 meter beneden NAP’’, zegt Ex.

Voor het nieuwe depot bestaan twee mogelijkheden: een opslag in bijvoorbeeld het havengebied waarin alleen kunst van Boijmans ligt, of een opslagruimte waar ook andere verzamelaars ruimte kunnen huren. Die laatste optie heeft de voorkeur van Ex. Hij ziet mogelijkheden om er een ‘open depot’ van te maken in de binnenstad, waar bezoekers kunnen binnenlopen en ook kunst tentoongesteld kan worden.