Aviva moet aandeelhouders overtuigen van zijn strategie

Aviva moet zijn besluit rechtvaardigen om vast te houden aan zijn algemene verzekeringsdivisie. Het bod van 5 miljard pond (ruim 6 miljard euro) dat het concern voor de divisie heeft ontvangen van concurrent Royal & Sun Alliance (RSA) lijkt wellicht aan de lage kant. Maar het probleem is dat Aviva moet aantonen dat zijn alomvattende bedrijfsmodel – levensverzekeringen én schadeverzekeringen samen ondergebracht in een bedrijf – de aandeelhouders meer kan opleveren.

Het volledig uit contanten bestaande bod van RSA, dat de divisie van Aviva waardeert op tien maal de winst over 2009, was niet bepaald onweerstaanbaar. Vergelijkbare deals zijn zeldzaam, maar Royal Bank of Scotland heeft in 2002 achttien maal de winst betaald voor Churchill Insurance. Aviva beweert daarnaast dat de winst van de divisie zich op een conjunctureel dieptepunt bevindt.

Maar veel aandeelhouders van Aviva hebben ook RSA-aandelen in bezit. Zij zouden kunnen redeneren dat een vergroting van het Britse marktaandeel van RSA van 6 naar 20 procent meer waarde kan creëren. Bovendien kan de transactie synergievoordelen na belastingen opleveren van meer dan 200 miljoen pond.

Een hoger bod zou de zaak kunnen beslechten. Maar tenzij er een andere bieder ten tonele verschijnt, is er weinig druk op RSA om zijn bod te verhogen. Daar heeft het concern ook maar weinig ruimte toe: zelfs het huidige bod zou al vergen dat het een bedrag dat hoger ligt dan zijn huidige marktwaarde in aandelen binnenhaalt.

Toch moet Aviva zijn aandeelhouders er nog steeds van overtuigen dat het combineren van levensverzekeringen en algemene verzekeringen onder één dak meer waarde creëert. Het concern beweert dat het daardoor met veel minder kapitaal toe kan. De aanstaande herziening van de regels voor deze bedrijfstak door de toezichthouder kan dit voordeel bestendigen.

De recente – sterke – tussentijdse bedrijfsresultaten van Aviva lijken deze redenering misschien te bevestigen. De operationele winst steeg met 21 procent en nieuwe activiteiten konden zich ontplooien, ondanks het feit dat Aviva minder kapitaal heeft hoeven gebruiken. Maar de betere prestaties waren het gevolg van een slimmere kapitaalinzet over de hele linie, en niet louter de vrucht van het bedrijfsmodel met leven en schade onder één dak.

Aviva wil graag laten zien hoe de synergievoordelen van een alomvattend model de opbrengst van een eventuele verkoop kunnen overtreffen. Zijn aandeelhouders moeten volledige opheldering eisen.

George Hay