KLM: kosten compenseren van vulkaanas

Luchtvaartmaatschappijen die in april werden getroffen door de IJslandse vulkaanas zullen de kosten van gestrande passagiers volledig compenseren. Dit hebben het ministerie van Verkeer en Waterstaat en de KLM vandaag bevestigd.

Het afgelopen weekeinde meldde de Inspectie Verkeer en Waterstaat (IVW) een regen van klachten te hebben gekregen over het achterwege blijven van compensatie. KLM zegt het te betreuren dat passagiers vier maanden na dato nog steeds geen geld terug hebben gekregen. „Wij wachten op een uitspraak van de Europese Commissie”, zegt een woordvoerder van KLM. „Vooruitlopend daarop heben wij besloten onze klanten alvast voor één dag en één nacht te compenseren.”

Brussel heeft inmiddels wel al bepaald dat de rechten van de passagiers in de crisis rond de aswolk vallen onder de bestaande compensatieregeling die van kracht is bij vertraagde vluchten, maar de lidstaten van de EU hebben deze uitspraak nog niet doorgevoerd.

Demissionair minister Camiel Eurlings (Verkeer, CDA) zal nog deze maand een brief sturen aan de Tweede Kamer waarin hij de regeling van de Europese Commissie nader toelicht, zegt een woordvoerder van de bewindsman.

In de uitspraak uit Brussel staat dat de uitbarsting van de IJslandse vulkaan Eyjafjallajökull op 14 april overmacht was. Door de aswolken uit de krater was het vliegverkeer in het noorden, westen en midden van Europa tussen 15 en 19 april vrijwel onmogelijk. Duizenden vluchten moesten worden geschrapt en luchtvaartondernemingen en vliegvelden leden verliezen van vele miljoenen euro’s.

Door de situatie van overmacht hebben passagiers die kwamen vast te zitten in april geen recht op de gebruikelijke financiële tegemoetkoming bij ernstige vertragingen – een soort smartegeld – maar ze mogen bij de luchtvaartmaatschappijen wel declaraties indienen voor alle gemaakte kosten. KLM keert in dit geval geen vast bedrag uit aan zijn klanten; de compensatie verschilt van geval tot geval en is gebaseerd op „echt gedane” uitgaven, zegt de woordvoerder. En de declaraties moeten „in redelijkheid zijn”, zegt KLM. Als gestrande passagiers uit zichzelf naar een veel duurder hotel gingen of anderszins veel hogere kosten maakten wordt dat niet als redelijk gezien.