FNV-bond: chauffeurs op touringcar overbelast

Nederlandse touringcarbedrijven houden zich slecht aan de cao. Toeslagen worden niet betaald, roosters niet of te laat verstrekt en chauffeurs overbelast. Tot die conclusie komt FNV Bondgenoten in een Zwartboek over het busvervoer, dat vandaag vervroegd is uitgebracht.

Afgelopen vrijdag verongelukte door nog onbekende oorzaak een Nederlandse touringcar van Eurolines in Frankrijk. Hierbij vielen één dode en drie zwaargewonden. De 63-jarige chauffeur keert vandaag naar Nederland terug.

FNV-bestuurder Brigitta Paas spreekt van „hele schokkende dingen”. De vakbond lichtte dertig van de 533 Nederlandse touringcarbedrijven door. „Ze doen het allemaal op dezelfde manier”, zegt Paas. „Er wordt gerommeld met de onregelmatigheidstoeslag, onkostenvergoedingen. Ze rekenen alles naar zichzelf toe, het bedrijfsrisico wordt voor de volle 100 procent op de werknemer afgewenteld.”

Het grote internationale busbedrijf Eurolines, dat lijndiensten onderhoudt op vijfhonderd Europese bestemmingen, heeft zelf maar twee chauffeurs in dienst. Het heeft zijn buslijnen vanuit Nederland uitbesteed aan Nederlandse bedrijven. De verongelukte bus was van busbedrijf Jan de Wit.

Eurolines is een prijsstunter: je kunt voor 15 euro naar Parijs, voor 43 euro naar Barcelona en voor 23 euro naar Praag. „Het is goedkoop vervoer, Eurolines rijdt altijd, alles wordt er uitgeknepen, zowel de chauffeur als de dienstregeling”, zegt Paas.

Nederland kent een keurmerk voor busbedrijven van de Stichting Keurmerk Touringcarbedrijven. Toen over busbedrijf Jan de Wit negatieve signalen binnenkwamen, zegt Nico Zethof van de Stichting Keurmerk, heeft het bedrijf zijn keurmerk zelf teruggegeven „om discussie vóór te zijn.”

Directeur Walter de Wit noemt dit „apert onjuist”. „Wij zijn tien jaar lid geweest van die stichting, maar zijn er uitgestapt omdat we enkel willen werken met internationaal erkende certificaten.” Het zwartboek van de FNV neemt De Wit „voor kennisgeving aan”.

Van de Nederlandse touringcarbedrijven hebben er 177 een keurmerk. Samen dekken die 60 procent van de markt. Gemiddeld een à twee keer per jaar trekt de stichting een keurmerk van een busbedrijf in. FNV Bondgenoten keerde de stichting overigens de rug toe, omdat „het keurmerk in onze optiek niks voorstelt. Er is maar een beperkt aantal busbedrijven dat aan de regels voldoet”, zegt Paas.

Chauffeur Martijn van Wagtendonk vertrok bij Jan de Wit, omdat het bedrijf zich niet aan de cao houdt. „Ze betalen je uren niet uit, regelen je hotels niet”, zegt Van Wagtendonk.