Tele2: misleidende reclame voor tv

Telecommunicatiebedrijf Tele2 heeft op misleidende wijze reclame gemaakt voor zijn abonnement voor analoge televisie. Het bedrijf moet advertenties voor de nieuwe dienst rectificeren.

Op tv en radio en in de krant vergeleek Tele2 zijn tv-abonnement met dat van concurrenten UPC en Ziggo. Volgens het Zweedse telecombedrijf kost dat abonnement 5 euro en is het 70 procent goedkoper dan dat van de andere aanbieders. De voorzieningenrechter in Den Haag noemde dat gisteren misleidend.

Volgens de rechter maakt Tele2 onvoldoende duidelijk dat het aanbod van 5 euro alleen opgaat als de consument een pakket afneemt dat in totaal 45 euro per maand kost. Bovendien verandert er wel degelijk iets aan de (fysieke) aansluiting bij de consument thuis – in tegenstelling tot wat Tele2 beweert – en bevat het analoge abonnement van Tele2 minder zenders dan vergelijkbare tv-abonnementen van Ziggo en UPC.

De strijd tussen de telecombedrijven komt voort uit de openstelling van de analoge kabel. In 2008 heeft toezichthouder Opta besloten dat geïnteresseerde marktpartijen in staat moeten worden gesteld om ook televisie aan te bieden via de (analoge) kabel. Tot dat moment hadden kabelmaatschappijen een monopolie in hun verspreidingsgebieden. UPC en Ziggo (in 2008 ontstaan uit een fusie van Casema, @Home en Multikabel) zijn de grootste aanbieders van Nederland.

Tele2 is het eerste bedrijf dat de concurrentie aangaat op het gebied van analoge televisie en radio via de kabel. Het bedrijf introduceerde een dergelijk abonnement op 27 juli 2010. Ziggo en UPC stellen dat de misleidende reclame voor zo’n abonnement hun veel geld kost: abonnees stappen over, of zullen dat doen, en zij moeten zelf veel adverteren om de claims van Tele2 te weerleggen.

Vergelijkende reclame is toegestaan in Nederland mits de uiting niet misleidend is en op objectieve wijze een of meer kenmerken van de betreffende goederen of diensten, zoals prijs en productsamenstelling, met elkaar vergelijkt.

De rechter bepaalde gisteren dat dat niet het geval is. Tele2 hoeft vooralsnog geen schadevergoeding te betalen. De omvang en de aard van de schade zijn in kort geding niet eenvoudig te bepalen. Wel moet het telecombedrijf op tv, radio, kranten en op de eigen website een rectificatie publiceren.

Een woordvoerder van UPC zegt tevreden te zijn met het vonnis. „Er is concurrentie voor het analoge tv-pakket mogelijk gemaakt binnen een zeer concurrerende markt. Iedereen moet zich daarbij natuurlijk wel aan de regels voor eerlijke reclame houden. Tele2 was daar ons inziens ver over heen.”

Tele2 beraadt zich op eventuele vervolgstappen. Günther Vogelpoel, directeur consumentenmarkt Tele2: „Wij zijn verbaasd en teleurgesteld over de uitslag. Wij staan voor eerlijke communicatie en zijn ervan overtuigd dat we in onze campagne volledig eerlijk waren. Tele2 gaat wel door met zijn campagne voor kabel-tv.”