Automaker GM weer naar de beurs

General Motors was het symbool van de economische crisis en slecht management. Vorig jaar ging het bedrijf failliet, maar werd alsnog gered. Nu wil GM weer naar de beurs.

De afgelopen jaren was het Amerikaanse bedrijf General Motors (GM) niet alleen een autofabrikant. Nee, GM werd het symbool van de economische crisis. Het bedrijf leed miljardenverliezen. Onwaarschijnlijke bedragen. Een recordverlies van 38 miljard dollar (29,7 miljard euro) over 2007. Vorig jaar ging het machtige GM failliet om daarna met ruim 50 miljard dollar aan overheidssteun een doorstart te maken. In totaal maakte het bedrijf van 2004 tot het faillissement een verlies van 88 miljard dollar.

Het concern beloofde om het voortaan anders te doen. GM zou zich gaan toeleggen op compactere, zuinigere en milieuvriendelijkere voertuigen. Weg met het benzineslurpen; zuinig, hybride en elektrisch waren voortaan de steekwoorden. Om te laten zien dat het menens was, hief GM afgelopen februari het merk Hummer op. Er was nog gezocht, maar uiteindelijk wilde niemand dit van oorsprong militaire voertuig dat 1 op 6 reed kopen. GM slijt nu de laatste modellen van de Hummer. ‘Je laatste kans om een nieuwe Hummer mee naar huis te nemen’, staat op de website van het merk.

Ruim een half jaar later lijkt de autofabrikant zichzelf opnieuw uitgevonden te hebben. Deze week maakte GM de cijfers over het tweede kwartaal van dit jaar bekend. De beste resultaten in de afgelopen zes jaar. GM maakte 1,3 miljard dollar winst, met een omzet van 33,1 miljard. Wereldwijd verkocht de autofabrikant de afgelopen drie maanden 2.153.000 auto’s.

Het is het resultaat van ingrijpende maatregelen. Duizenden werknemers verloren hun baan bij General Motors. Het bedrijf dat altijd zo’n fijne werkgever was geweest met hoge lonen en prettige secundaire arbeidsvoorwaarden moest noodgedwongen afscheid nemen van de trouwe arbeiders. De eens grootste autofabrikant ter wereld werd in 2008 al ingehaald door het Japanse Toyota. Fabrieken werden gesloten, merken als Saturn en Pontiac werden opgeheven, het Zweedse Saab werd verkocht. En de Amerikaanse overheid pompte miljarden in het bedrijf en werd daardoor voor 60 procent eigenaar van de autofabrikant. Daarna ging GM zich weer richten op het verkopen van auto’s.

En dat lukt, zo blijkt uit de cijfers die het bedrijf deze week bekendmaakte. Vooral in China groeide GM de afgelopen tijd hard. De Amerikanen verkochten het afgelopen half jaar meer auto’s in China dan in de Verenigde Staten, respectievelijk 1,21 miljoen tegen 1,08 miljoen. Daarmee groeide GM in China met circa 49 procent. Volgens analisten is China dé markt voor autofabrikanten om de komende jaren te kunnen groeien. De welvaart in China blijft stijgen, waardoor meer en meer Chinezen een auto kopen. De Chinese automarkt groeide vorig jaar met 45 procent tegenover een krimp van 21 procent in de VS en passeerde daarmee de Amerikaanse automarkt als grootste ter wereld; de Europese automarkt kromp in 2009 met 1,2 procent. Dat autofabrikanten het vooral van de opkomende markten moeten hebben, blijkt ook uit de kwartaalcijfers van GM. Ondanks de twee kwartalen winst achter elkaar maakte GM in Europa het afgelopen half jaar verlies.

Nu GM weer winst maakt en geloof in de toekomst heeft, wil het ook zo snel mogelijk een nieuwe beursnotering. GM-topman Ed Whitacre zei vorige week dat ze niet houden van het stempel ‘Government Motors’. Klanten vinden het niet prettig, GM zelf vindt het ook niet prettig, aldus Whitacre. Ook zei hij dat GM vorig jaar eigenlijk volledig aan de grond zat, letterlijk en figuurlijk, maar dat het bedrijf nu weer overeind staat. Het bedrijf is volgens hem nu „vechtklaar” en zal weer gaan strijden op de automarkt.

Volgens het persbureau Bloomberg zou General Motors een dezer dagen de papieren voor een nieuwe beursgang inleveren bij de Amerikaanse beurswaakhond SEC. Een van de voorbereidingen is het sluiten van een kredietfaciliteit ter waarde van 5 miljard dollar met verschillende banken waar GM op dit moment mee bezig is. De beursgang zou volgens Bloomberg tussen de 12 en 16 miljard dollar moeten opbrengen. Dat zou de op een na grootste beursgang in Amerika betekenen. De Amerikaanse overheid is eigenaar van 304 miljoen aandelen GM en zou bij de beursgang eenvijfde daarvan willen verkopen.

Whitacre zal die beursgang, die aan het einde van het jaar verwacht wordt, niet meer meemaken. De 68-jarige Whitacre werd afgelopen december topman, maar gaat alweer weg. Het was naar eigen zeggen zijn taak om het bedrijf weer winstgevend te maken. Hij wordt opgevolgd door de 61-jarige Daniel Akerson. Whitacre zei in een toelichting dat het „iconische bedrijf” GM weer op de juiste weg naar succes is beland.