Tv-zender Het Gesprek in surseance

Investeringsmaatschappij Egeria, mede-eigenaar van NRC Media, trekt zich terug uit televisiezender Het Gesprek. Daarmee komt waarschijnlijk binnen enkele weken een einde aan de zender.

Gisteren is surseance van betaling aangevraagd. Dat bevestigt mediaondernemer Derk Sauer, een van de initiatiefnemers en aandeelhouders van Het Gesprek.

„Ik heb begrip voor het standpunt van Egeria”, zegt Sauer. „Tijdens de aandeelhoudersvergadering van maandag kwamen we tot de conclusie dat de inkomsten het komend jaar zodanig zouden tegenvallen dat het niet verantwoord zou zijn om door te gaan.”

Het Gesprek zendt uit sinds oktober 2007. Eerst alleen eigen vraaggesprekken en later ook documentaires en aangekocht materiaal van Britse en Amerikaanse zenders. Kijkcijfers bleven laag. „De tijd heeft ons niet mee gezeten”, zegt Sauer. „De crisis treft natuurlijk iedereen, maar met name een kwetsbaar initiatief als Het Gesprek. Het is heel jammer, maar we wisten dat het een moeilijk zaak zou zijn.”

Het einde van Het Gesprek heeft geen gevolgen voor NRC Handelsblad, benadrukt Sauer. Bij de overname van NRC Media door Egeria en de aandeelhouders van Het Gesprek zijn de kranten en de tv-zender nadrukkelijk apart geplaatst. Egeria heeft 80 procent van de aandelen, de mannen achter Het Gesprek 20 procent. „De vrees bestond dat NRC Media een cashcow zou worden voor Het Gesprek”, zegt Sauer. „Dat is niet gebeurd. De zender laat geen schulden achter. Doorgaan zou echter een nieuwe investering nodig maken.”

Als zich geen redder meldt gaat de zender binnen enkele weken op zwart, denkt Sauer. Voor drie medewerkers wordt ontslag aangevraagd. Van enkele tijdelijke medewerkers liep het contract al af. „Het is geen groot sociaal drama.”

Derk Sauer en zijn mede-initiatiefnemers Ruud Hendriks, Frits Barend en later ook Harry de Winter, hebben volgens Sauer onderschat hoe moeilijk het is om een televisiezender te beginnen. „Wij zijn er met een zekere portie naïviteit ingestapt. Toen waren het ook economisch andere tijden. We hebben een jaar verloren door te denken dat we een zender konden vullen uitsluitend met interviews. Een tv-zender in de lucht houden is veel kostbaarder dan we dachten. Het blijkt moeilijk om de kwaliteitsjournalistiek die ik gewend was op papier ook op tv te brengen.” Gesprekken over inhoudelijke samenwerking met de Volkskrant en – na de overname – NRC Handelsblad mislukten.