Telegraaf boekt sterk resultaat door besparing

Ondanks dalende inkomsten uit advertenties en oplage heeft de Telegraaf Media Groep (TMG) het resultaat in het tweede kwartaal sterk verbeterd. De distributiekosten waren lager door de beëindiging van de zondagkrant van De Telegraaf in december vorig jaar. De reorganisatie waarmee TMG 40 tot 50 miljoen euro per jaar wil besparen is bijna afgerond.

TMG boekte in het tweede kwartaal een omzet van 150,3 miljoen euro. Dat is 2,3 procent minder dan in het tweede kwartaal van 2009. De winst steeg met 45 procent naar 10,6 miljoen euro. De Nederlandse uitgever profiteerde met name van de goede resultaten van het Duitse mediaconcern ProSiebenSat1. TMG heeft een belang van 6 procent in ProSiebenSat1, dat zijn advertentie-inkomsten in Duitsland fors zag groeien. Het resultaat uit geassocieerde deelnemingen van TMG steeg met 63 procent naar 4,4 miljoen.

De Telegraaf, het Noordhollands Dagblad en de andere TMG-kranten zagen hun advertentie-inkomsten dalen met 2 procent. Dat is een stuk beter dan de dalingen van 16 en 12 procent in de laatste twee kwartalen van 2009, maar TMG-topman Ad Swartjes wilde vanochtend niet speculeren over een mogelijke stijging van de reclame-inkomsten. Volgens financieel directeur Fred Arp verdiende TMG enkele miljoenen euro’s met reclames gerelateerd aan het wereldkampioenschap voetbal.

TMG blijft zich volgens topman Swartjes sterk richten op het verlagen van de kosten, maar noemt ook nadrukkelijk groei door middel van nieuwe activiteiten en acquisities als doel voor de komende maanden. Swartjes sluit overnames van papieren uitgaven niet uit, maar richt zich met name op digitale activiteiten. TMG heeft de afgelopen maanden lokale initiatieven geïntroduceerd voor (digitaal) nieuws in Woerden, Zwolle en Eindhoven.

TMG zag zijn inkomsten uit internetactiviteiten in het tweede kwartaal stijgen met 2,5 miljoen euro naar 13,4 miljoen. Groei zat met name in reclame op de nieuwssites. Inkomsten van Speurders.nl, de website voor publieksadvertenties, waren stabiel. TMG verwacht groei van opbrengsten uit digitale activiteiten.