Quinoa supersalade

Ik had me echt voorgenomen het tijdens deze week van het onbekende graan niet steeds te hebben over hoe gezond en verstandig het allemaal is. Een onwillige darmflora? Glutenallergie, overgewicht? Worstelingen met je ecologische voetafdruk? Mooi meegenomen als het eten van graan een steentje bijdraagt aan de oplossing van dat soort problemen – het mag de aandacht niet afleiden van wat echt belangrijk is: de smaak.

Maar bij quinoa (spreek uit: kien-wah) kun je er niet omheen. Dat is gewoon ontzettend, onwaarschijnlijk goed voor je. Een torenhoog eiwitgehalte, vezelrijk, en met indrukwekkende percentages ijzer, calcium en vitamine B. Quinoa heeft alles mee om het nieuwe, hippe supergraan te worden.

Gezond, maar niet stoffig en met een dramatisch en kleurrijk verleden: in het Andesgebergte vereerd door de oude Inca’s als ‘Moeder aller Granen’, verboden door de Spanjaarden als ‘indianenvoedsel’ dat een gevaarlijk onderdeel was van heidense rituelen, in het geheim verbouwd, in de vergetelheid geraakt, en pas in de 20ste eeuw door gezondheidsfanaten herontdekt.

Gelukkig is het ook geweldig lekker. De volle, aardse smaak en knapperige structuur komen, vind ik, het best tot hun recht in salades waar de quinoa gecombineerd wordt met gekookte of gebakken groente en een zurige dressing. Zoals in deze groen-gele salade met courgette en dat andere belangrijke Inca-graan: maïs.

Quinoakorrels zijn bedekt met een laagje saponine, wat een bittere smaak kan geven. Hoewel de meeste quinoa die je in de winkel koopt behandeld is om dit te verwijderen, is het toch een goed idee om (voor de zekerheid) het graan even te wassen voor je het kookt.

150 gram quinoa

2 verse maïskolven

4 eetlepels olijfolie

2 groene of gele courgettes, in de lengte gehalveerd en in plakjes gesneden

sap van 1 citroen

2-3 eetlepels jalapenopepers (potje), fijngehakt

verse basilicum en verse koriander, een flinke handvol van elk

3 eetlepels geroosterde pompoenpitten

Spoel de quinoa en kook deze gaar volgens de aanwijzingen op de verpakking. Laat afkoelen.

Verwijder het blad en de draden van de maïskolven en snij met een scherp mes de korrels eraf (dat gaat het beste als je de kolf rechtop zet in een diepe kom die in de gootsteen staat, het spat namelijk nogal).

Verhit de helft van de olie in een grote koekepan en bak hierin op middelhoog vuur de maïskorrels 10 minuten. Doe ze bij de quinoa. Verhit de rest van de olie in de koekepan en bak hierin de courgette 5 minuten. Doe ook de courgette bij de quinoa. Hak de basilicum en koriander grof en schep de kruiden met het citroensap, de jalapenos, zout en versgemalen peper luchtig door de quinoa. Giet er vlak voor het serveren eventueel nog een sliertje olijfolie over en bestrooi met de pompoenpitten.

Klary Koopmans

Janneke Vreugdenhil is tot 16/8 met vakantie. culinair journalist Klary Koopmans en schrijver van het blog www.klarykoopmans.blogspot.com), vervangt haar.