Murdoch speelt het slim in China

Rupert Murdochs News Corp is al bijna twintig jaar bezig met pogingen een tv-bedrijf in China op te zetten. Daarom lijkt het besluit om de zeggenschap over drie Chinese tv-kanalen te verkopen op een terugtrekking. Maar de mediamagnaat heeft zijn haat-liefdeverhouding met Peking nog niet beëindigd. Het samen optrekken met een krachtige lokale partner zou ertoe kunnen leiden dat News Corps Star TV doordringt in Chinese huishoudens. Intussen kan Murdoch zich dan richten op projecten met een betere toekomst.

Zeventien jaar nadat hij Star TV kocht, is Murdoch er niet in geslaagd een groot Chinees publiek voor de drie kanalen te bewerkstelligen. Satellietschotels zijn verboden in China. Intussen boet Star TV aan aantrekkingskracht in onder jongeren, omdat die hun tv-scherm inruilen voor een computerscherm. De verkoop staat ook in contrast met recente pogingen van News Corp om de volledige zeggenschap te verkrijgen over BSkyB, zijn Britse satellietdivisie.

Maar het afstoten van de drie Chinese tv-kanalen kan Star TV op twee manieren helpen. In de eerste plaats zou een in Chinese handen verkerende meerderheidsaandeelhouder wel eens beter in staat kunnen zijn de distributie van de kanalen op te krikken. De koper, China Media Capital, wordt gesteund door de Shanghai Media Group (SMG), het op één na grootste mediaconcern van China. Het kabeltelevisienetwerk van SMG bereikt 17 miljoen mensen in Shanghai.

In de tweede plaats kan SMG Star TV voorzien van inhoud die in China zelf wordt geproduceerd. China was altijd slechts een importeur van buitenlandse films en tv-programma’s, maar exporteert nu ook entertainment. Peking heeft naar verluidt 6,6 miljard dollar vrijgemaakt voor de uitbreiding van de mondiale reikwijdte van zijn binnenlandse media-industrie. China Media Corp. maakt deel uit van die inspanningen. Door een minderheidsbelang te behouden, kan Murdoch profiteren als Star TV groeit.

Bovendien zijn er voor News Corp andere activiteiten in China met meer potentieel, waaronder de Chinese versie van WSJ.com en de sociale netwerksite MySpace China. News Corp bezit ook 18 procent van de in Hongkong gevestigde satellietzender Phoenix, die een veel beter bereik in China heeft dan Star TV.

Murdoch is in 2005 in moeilijkheden gekomen, toen hij zich erover had beklaagd dat News Corp in China op een betonnen muur was gestuit. Die muur is sindsdien alleen maar sterker geworden. Door op te trekken met Chinese bedrijven heeft Murdoch zich wellicht verzekerd van een betere kans om door die muur heen te breken.

Wei Gu

Vertaling Menno Grootveld

Voor meer commentaaruit Londen: www.breakingviews.com