Endemol lijft weer tv-maker in VS in

Endemol breidt opnieuw uit in de Verenigde Staten. Het Nederlandse mediabedrijf nam gisteren Authentic Entertainment over. Dat productiebedrijf in Los Angeles is gespecialiseerd in reality en documentaires. Authentic Entertainment produceert onder meer Ace of Cakes: een banketbakker die eruit ziet als een hardrocker maakt de mooiste taarten.

Een overnamebedrag is niet bekendgemaakt, maar Britse en Amerikaanse media citeren een „bron dichtbij de onderhandelingen” die stelt dat ten minste 60 miljoen dollar (46 miljoen euro) is betaald. „Deze overname versterkt onze aanwezigheid in Noord-Amerika”, zegt bestuursvoorzitter Ynon Kreiz van Endemol. „Het draagt bij aan onze plannen om te groeien bij de Amerikaanse kabelzenders. Authentic Entertainment vormt een nieuwe, belangrijke toevoeging aan ons wereldwijde netwerk.” Televisieproducenten proberen een format dat succesvol is in één land te exporteren naar een ander land. Zo heeft Endemol de programma’s Big Brother en Deal Or No Deal uitgebracht in tientallen landen.

Het mediabedrijf, dat eigendom is van zakenbank Goldman Sachs, het Italiaanse Mediaset en de Nederlandse investeringsmaatschappij Cyrte, wil de komende maanden fors groeien. Niet alleen op eigen kracht, maar nadrukkelijk ook door overnames. In Australië, Duitsland, Mexico en vooral in de Verenigde Staten. De VS zijn de belangrijkste markt voor tv-producenten in de wereld. Endemols spelprogramma Wipe Out is een succes op de Amerikaanse tv, evenals het klusprogramma Extreme Makeover: Home Edition.

Eerder nam het concern al de Amerikaanse producenten Original Media en 51 Minds over. Het bedrijf opende een nieuw kantoor in New York en het stelde enkele bekende producenten aan het hoofd van een nieuwe afdeling die formats moet ontwikkelen.

De Amerikaanse divisie was vorig jaar de succesvolste tak binnen Endemol. In de VS was de omzet ruim 216 miljoen euro. Dat is net zo veel als de Britse tak, maar de belangen in Groot-Brittannië werden vorig jaar fors afgeboekt. In totaal had Endemol vorig jaar een omzet van 1,19 miljard euro, bijna 9 procent minder dan in 2008.

In Nederland, vorig jaar goed voor 136 miljoen euro omzet, voerde Endemol in 2009 een forse reorganisatie door. Daarmee moet het bedrijf zijn leidende positie op de Nederlandse markt behouden. In juni verhuisde Endemol Nederland van Aalsmeer naar een nieuw complex in Amsterdam, vlakbij de Arena. Net als in de VS legt Endemol zich ook in Nederland toe op kookprogramma’s. Eind deze maand komt Endemol samen met BNN met een nieuw, eenmalig programma: zij gaan op zoek naar een partner voor Mark Rutte.