Disney: tv en film succesvol, pretparken slechter

Media- en entertainmentconcern The Walt Disney Company heeft een sterk derde kwartaal achter de rug van zijn gebroken boekjaar. Het bedrijf zag de resultaten bij televisiezenders en speelfilms sterk stijgen. Het bezoek aan pretparken in de VS viel tegen. Dat heeft het bedrijf gisteren bekendgemaakt.

Disney haalde een kwartaalomzet van ruim 10 miljard dollar (7,6 miljard euro). Dat was 16 procent meer dan in het derde kwartaal van 2008/2009. De winst steeg met 40 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Het Amerikaanse entertainmentbedrijf heeft de laatste tijd fors gesneden in de uitgaven. In de resultaten over het gebroken boekjaar is nog niet de verkoop van filmstudio Miramax opgenomen. Disney verkocht het bedrijf in juli voor 660 miljoen dollar aan een groep investeerders. De verkoop wordt vermoedelijk eind dit jaar afgerond.

Kabeltelevisie was de best renderende tak van het mediaconcern. Sportkanaal ESPN en tekenfilmzender Disney Channel profiteerden van hogere advertentieinkomsten en een groeiend aantal kijkers. ESPN zond in de VS de wedstrijden van het WK voetbal uit. Ook de openbare tv-kanalen van het Disney-concern verdienden meer met reclame.

De pretparken en vakantiecomplexen van Disney zagen de omzet weliswaar licht stijgen – met name door hogere toegangsprijzen – maar boekten een 8 procent lager bedrijfsresultaat. Personeelskosten en de bouw van nieuwe attracties drukten met name de resultaten in de Verenigde Staten zelf. Buiten de VS, onder meer in Hongkong, deden de pretparken van Disney het nog goed.

De tekenfilm Toy Story 3 was het afgelopen kwartaal een succesnummer voor Disney. Zowel de filmdivisie als de afdeling consumentenproducten (speelgoed en merchandising) en de interactieve tak verdienden goed aan de film over het levende speelgoed. Disney Interactive zag zijn omzet met 75 procent stijgen naar 197 miljoen dollar, met name dankzij het computerspel over Toy Story 3. De digitale divisie verbeterde ook haar bedrijfsresultaat, maar boekte nog wel 65 miljoen dollar verlies.