Concurrentieslag om parkeerplaatsen bij Schiphol

Schiphol krijgt steeds meer concurrentie op het gebied van parkeren. In de buurt van de luchthaven zijn al twintig nieuwe aanbieders van parkeerplaatsen.

Sven Snel is 21 jaar en directeur van Sky-Park, een parkeergelegenheid bij Schiphol. Een half jaar geleden begon hij een eigen bedrijf, dat bestaat uit twee terreinen ten zuiden en westen van de luchthaven die in totaal plaats bieden aan 400 auto’s. „Het gaat heel erg goed met ons”, zegt Snel, „we zitten in deze vakantieperiode bijna altijd vol.”

Sky-Park is een van de vele nieuwe parkeergelegenheden die de afgelopen jaren bij Schiphol zijn gevestigd en met hun tarieven meestal onder die van de parkeerterreinen van Schiphol zelf zitten. Jarenlang had de luchthaven de alleenheerschappij op het gebied van parkeren. In 2005 vestigde zich de eerste concurrent nabij Schiphol. Iedereen mag in principe parkeren aanbieden, zolang er met de betrokken gemeente overeenstemming wordt bereikt.

De nieuwe bedrijven zijn in vijf jaar tijd een geduchte concurrent geworden voor de parkeerplaatsen van de luchthaven. Vorig jaar liepen de parkeerinkomsten van Schiphol terug tot 71 miljoen euro, een daling van 13,6 procent ten opzichte van 2008. De concurrentie zal dit jaar naar verwachting verder toenemen.

Hildebrand van Kuyeren, eigenaar van de boekingssite parkerenschiphol.com zegt dat nu ongeveer twintig bedrijven direct in de buurt van Schiphol parkeren aanbieden. „Alleen dit jaar zijn er al zes bijgekomen.” Geen van de nieuwkomers ligt op loopafstand van het luchthavengebouw, maar ze verzorgen allemaal vervoer naar de terminal met gratis shuttlebusjes. De bedrijven proberen zich van elkaar te onderscheiden door extra diensten aan te bieden, zegt Van Kuyeren, zoals een wasbeurt van de auto.

Een van de bedrijven, Airport Parking Services, lokt klanten door „een keurige ontvangst met koffie en met shuttles die strak op tijd rijden”, zegt directeur Halfra Dieters (36). Het bedrijf bestaat sinds 1 augustus 2009 en heeft 400 parkeerplaatsen op één locatie, aan de rand van de Polderbaan. „We zijn heel snel gegroeid”, zegt Dieters.

Een woordvoerder van Schiphol bevestigt de toename van de concurrentie en de daling van de parkeeropbrengsten van de luchthaven. Ze wijst erop dat de vermindering van de inkomsten niet alleen valt toe te schrijven aan de grotere concurrentie, maar ook aan de crisis. Het aantal passagiers op Schiphol daalde vorig jaar van 47,4 miljoen (2008) naar 43, 5 miljoen. „Dus was er ook minder vraag naar een parkeerplek. Verder stimuleren we het openbaar vervoer naar Schiphol en dat is wel gegroeid”, aldus de woordvoerder.

Van Kuyeren denkt daar anders over: „De inkomsten uit het parkeren zijn bij Schiphol door goedkope concurrentie harder gedaald dan het aantal passagiers.”

Schiphol zegt overigens „blij” te zijn met meer concurrentie bij het parkeren. „Die houdt ons scherp en dwingt ons het product parkeren steeds te verbeteren”, zegt de woordvoerder.

Schiphol bestrijdt dat de eigen parkeergelegenheden per se duurder zijn dan de andere. „Die indruk wordt nu gewekt, maar dat is feitelijk onjuist”, zegt de woordvoerder. Ze wijst op Smart Parking, een dienst van de luchthaven, waarbij een week van tevoren een plaats moet worden gereserveerd. De kosten voor acht dagen parkeren bedragen bij Smart Parking 49,50 euro.

Op parkerenschiphol.com komt Sky-Park als goedkoopste uit de bus met een tarief van 48 euro voor acht dagen, gevolgd door Cheap Parking, dat 54,50 rekent voor dezelfde periode. Sky-Park is de meest geboekte parkeergelegenheid op de site, zegt Van Kuyeren, die geen kosten in rekening brengt bij de passagiers, maar een commissie ontvangt van de aangesloten bedrijven.

Parkeren op Schiphol blijkt in de praktijk in veel gevallen goedkoper dan reizen met de trein. Dit geldt met name voor reizigers die niet vlakbij de luchthaven wonen, niet zo vaak de trein nemen en niet beschikken over een kortingkaart – kosten 55 euro per jaar, alleen geldig na 9 uur ’s ochtends.

Uit een rekenvoorbeeld voor een gezin van vier personen uit Arnhem, allen ouder dan 11 jaar, dat voor een achtdaagse reis vanaf Schiphol vliegt, blijkt dat de treinreis (twee maal een enkele reis per persoon) hen 124 euro kost. Dat is 76 euro meer dan het parkeren van de wagen bij Sky-Park. Hier komen nog wel de benzine- en afschrijvingskosten van de auto bij.

De goedkoopste optie is nog steeds wegbrengen en laten ophalen door familie of vrienden. Het kort parkeren op Schiphol, dat hiervoor is bedoeld, kost 2 euro per half uur – voor de eerste drie uur. Daar kan geen trein of parkeerterrein tegenop.