Bekocht met een vettige moraal

The Joneses. Regie: Derrick Borte. Met: David Duchovny, Demi Moore, Amber Heard, Ben Hollingsworth. In: 18 bioscopen. ***

De familie Jones lijkt het perfecte gezin. Ze wonen in een kast van een huis, beschikken over genoeg geld en hebben een goede onderlinge verstandhouding. Maar niets is wat het lijkt in The Joneses. Dochter Jenn valt op veel oudere mannen, zoon Mick komt uit de kast en vader Steve moet van zijn vrouw Kate de nacht in een aparte slaapkamer doorbrengen. Dan blijkt dat ze helemaal niet zo’n hecht gezin zijn, maar bestaan uit vier uitstekende verkopers die doen alsof ze een ideale familie zijn.

Ze zijn in een buitenwijk gaan wonen om er zoveel mogelijk spullen te verkopen. Dat doen ze op slinkse, indirecte wijze. Ze trekken dure poloshirts aan, doen luxe horloges om, offreren hun buren de nieuwste mixdrankjes en weten dat deze spullen dan in verkoop zullen toenemen. Want wat hippe mensen doen, wordt immers (bewust of onbewust) op grote schaal nagevolgd. De Joneses zijn in dienst van een schimmig bedrijf dat hun verkoopcijfers scherp in de gaten houdt. Als de curve naar beneden gaat, dreigt ontslag.

De door Derrick Borte geschreven en geregisseerde debuutfilm heeft een aardig uitgangspunt over op hol geslagen consumentisme dat in de eerste helft van de film met veel satirisch plezier wordt opgedist, waarbij het bewust gladde uiterlijk van de film naadloos aansluit bij de inhoud. Maar in de finale verwordt The Joneses tot een uiterst sentimentele en moralistische film. De zwarte humor verdwijnt en de toeschouwer voelt zich bekocht.