Beursgang Skype is hard nodig

De beursgang van Skype kan Silicon Valley van een gezonde dosis hype voorzien. De aandelenuitgifte ter waarde van 100 miljoen dollar van het internetbelbedrijf moet grote belangstelling kunnen trekken. Hoewel er dit jaar diverse technologiebedrijven naar de beurs zijn gegaan, was de ontvangst door beleggers niet onverdeeld gunstig. Enige gerechtvaardigde opwinding over de groei van Skype en de winst van zijn sponsors is precies wat de durfkapitalisten en ondernemers van de Valley nodig hebben.

Nu populaire bedrijven als Facebook en Zynga beursintroducties in de nabije toekomst uitsluiten, zijn op groei beluste beleggers hongerig op zoek naar een alternatieve kandidaat. Skype voldoet aan hun wensen. Het bedrijf heeft 560 miljoen geregistreerde gebruikers en blijft groeien. Het heeft er in de eerste zes maanden van dit jaar weer 86 miljoen bijgekregen. Bovendien is het uit de rode cijfers. Skype heeft sinds januari een winst geboekt van 116 miljoen dollar, en dat bedrag kan snel groeien als het bedrijf erin slaagt toegang te verkrijgen tot de lucratieve zakelijke markt.

Bovendien is Skype groot. Gebruik voor de geschatte omzet over 2011 van 1 miljard dollar hetzelfde meervoud als dat van Google, en het bedrijf kan méér waard zijn dan 5 miljard dollar. Dat zou een grote winst zijn voor private-equityfirma’s als Silver Lake, die de afscheiding van het bedrijf van eBay hebben begeleid, copyrightkwesties met de oprichters van Skype hebben opgelost en de software hebben aangepast. Zij waardeerden de firma bij de aankoop in 2009 op 2,75 miljard dollar.

Het waarderen van Skype in lijn met Google klinkt wellicht optimistisch. Maar er is sprake van schaarste, want de aandelenuitgifte ter waarde van 100 miljoen dollar is minuscuul. Dit kan leiden tot een run op de weinige beschikbare aandelen, waardoor ze enorm in waarde zouden kunnen stijgen.

De Valley heeft behoefte aan een beetje van dit soort uitbundigheid. Durfkapitalisten hebben een grote hoeveelheid bedrijven in portefeuille die naar de beurs zouden kunnen gaan - wat één reden is waarom het gemiddelde na 1998 opgerichte fonds geen winst heeft opgeleverd voor zijn beleggers. Zeker, er zijn dit jaar elf beursintroducties van technologiebedrijven geweest en er zijn er nog meer op komst, zoals die van Demand Media. Maar het gemiddelde bedrijf met een nieuwe beursnotering is volgens gegevens van Thomson Reuters nog geen 2,5 procent méér waard geworden.

Dat is niet veel om over naar huis te schrijven, en zeker geen grote trekker voor kopers of verkopers. Een succesvolle beursgang van Skype zou een ander verhaal zijn. Beleggers zouden vermoedelijk graag meer van hetzelfde willen, waardoor de waarderingen van technologiebedrijven die geld verdienen met sociale applicaties omhoog zou gaan. Als er genoeg honger is, zou dat zelfs bedrijven als Facebook, Zynga en Yelp ertoe kunnen verleiden de openbare verkoop van aandelen te overwegen. Skype heeft wel enige hype verdiend.

Robert Cyran