Reclame groeit weer, vooral op tv

De grote internationale mediaconcerns profiteren van een herstel van de advertentiemarkt. Zij meldden goede cijfers.

Lyrisch was Rupert Murdoch afgelopen week over de iPad, de tablet-pc van Apple. Het apparaat is een game changer, aldus de topman van mediaconcern News Corporation bij de presentatie van de jaarcijfers. „Het verandert radicaal de presentatie van nieuws”, zei de 79-jarige mediatycoon. „Jongeren zullen weer een krant gaan lezen.”

Murdoch kan wel een succesje op digitaal gebied gebruiken. Zijn sociale-netwerksite MySpace lijdt al enige tijd miljoenenverliezen. En Murdochs experiment met betaalde toegang tot de websites van de Engelse kranten The Times en The Sunday Times lijkt nog geen succes. Bezoekers keerden zich de afgelopen maanden massaal af van de sites. Murdoch stelde de afgelopen week alleen dat een „erg bemoedigend aantal mensen” een abonnement heeft genomen op de Britse nieuwssites.

Alle innovaties op digitaal gebied ten spijt verdient News Corp zijn geld voorlopig nog vooral met ‘ouderwetse’ televisie. Na de crisis op de advertentiemarkt vorig jaar gaat dat weer goed. „Wij hadden het afgelopen kwartaal onverklaarbare goede advertentie-inkomsten”, zei Murdoch. „Ik heb zeer veel vertrouwen in de komende zes maanden, maar ik denk dat de markt nog breekbaar is. We moeten oppassen te positief te zijn over de langere termijn.”

News Corp is niet het enige mediaconcern dat zijn reclame-inkomsten de afgelopen maanden zag toenemen. Alle Amerikaanse en Europese mediabedrijven die deze week hun cijfers bekendmaakten meldden groei in advertenties. Van het Duitse ProSiebenSat1 (SBS 6, Net 5, Veronica) en het Britse ITV tot de Amerikaanse giganten Time Warner (CNN), CBS en Viacom (MTV, Nickelodeon, Comedy Central), zij leunden het afgelopen half jaar zwaar op hun televisiezenders.

Door een gunstige voorverkoop van reclamezendtijd (upfront) in de VS lijkt de groei daar in ieder geval nog wel even aan te houden. „We hebben een veel sterkere upfront dan een jaar geleden”, zei bestuursvoorzitter Philippe Dauman van Viacom. „Dat geeft ons een sterke basis voor de rest van het jaar.”

Ook onderzoeksbureau Nielsen Media Research maakte eind vorige maand bekend dat de mediabestedingen aan televisie in elke regio in de wereld zijn gegroeid in de eerste maanden van dit jaar. „De toename van televisie is een signaal van herstel”, aldus Michele Strazzera van Nielsen. „Als we internet uitsluiten, het enige mediumtype met groei in 2009, zakte televisie het minst terug en is tv het eerste mediumtype dat de bestedingen weer toe zag nemen.”

Het herstel tekent zich ook af bij ProSiebenSat1. Het Duitse mediaconcern is het moederbedrijf van de Nederlandse commerciële zenders SBS 6, Net 5 en Veronica. ProSiebenSat1 boekte in het eerste half jaar van 2010 een omzet van 1,3 miljard euro; dat is 7,4 procent meer dan in 2009. De winst verdubbelde, mede dankzij bezuinigingen, naar 95,7 miljoen euro. In het tweede kwartaal groeiden de advertentie-inkomsten bij het concern vooral in Nederland, Zweden, Noorwegen en België. Aan het eind van het jaar vlakt de groei mogelijk af in Nederland, meldt ProSiebensat1.

De gunstige resultaten zijn ook goed nieuws voor Telegraaf Media Groep, dat een belang heeft in het Duitse concern. TMG maakt volgende week vrijdag de halfjaarcijfers bekend.

„Wij hebben geprofiteerd van de verbeterde economische situatie”, zei bestuursvoorzitter Thomas Ebeling van ProSiebenSat1. „Ondanks het wereldkampioenschap voetbal, hebben wij onze succesvolle kijkcijfers van de laatste maanden te gelde kunnen maken.” ProSiebenSat1 had niet de uitzendrechten van het WK.

Het Britse ITV, de grootste commerciële zender van het land, profiteerde juist van de WK-rechten. De zender zag zijn advertentie-inkomsten met 18 procent stijgen in het eerste half jaar van 2010. Voor het derde kwartaal rekent ITV op een lagere stijging van 15 procent. En net als Rupert Murdoch is de Britse zender voorzichtig voor het einde van het jaar en daarna.