Herstel op de markt van pakketdiensten

De logistieke markt van pakketvervoer maakt mondiaal een belangrijke groei door. Analisten zien daarin een teken van herstel van de economie.

Lolke van der Heide

Elke morgen om 6 uur begint de werkdag van Gabe Villaseñor (39) in San Francisco. Dan rijdt hij naar het distributiedepot van werkgever FedEx, laadt zijn bestelauto vol met pakjes en pakketten en gaat op pad. Eind van de middag is hij terug en zit de werkdag van 11 uur erop. „Tienenhalf uur”, corrigeert hij zichzelf, „de pauze van dertig minuten krijg ik niet betaald”.

Maar je hoort Villaseñor niet klagen, hij doet het werk al meer dan tien jaar met plezier, zegt hij. En er staat een goed loon tegenover. Hij heeft een bruto salaris van 4.900 dollar (3.700 euro) per maand. „En we betalen weinig belasting hier”, grinnikt hij. Voor de pakjesbesteller blijft er daarom 4.400 dollar schoon over.

Dat zal niet zo blijven. FedEx is bezig in de kosten te snijden en dat betekent minder uren en dus minder inkomen voor Gabe Villaseñor en veel ander personeel. „Het is niet anders. Mijn vrouw heeft ook een baan, we redden ons wel.”

FedEx is een efficiëntiekampioen en in Europa bezig met een inhaalslag. Deze week opende FedEx Trade Networks, de expeditiedochter van FedEx, drie nieuwe locaties: in Rotterdam, Hamburg en Frankfurt.

Robin Van Galder, de managing director van FedEx in de regio San Francisco/Oakland legt uit waarom zijn bedrijf een „efficiencyslag” heeft moeten maken. De crisis, zegt hij, was de motor. Dat betekende ontslagen en arbeidstijdverkorting. „We zijn in onze vestiging hier aanvankelijk teruggegaan van 1.600 naar 1.350 personeelsleden. Sinds de eerste helft van dit jaar gaat het beter en hebben we weer vijftig mensen kunnen aannemen.”

De crisis hakte er in 2008/2009 diep in bij FedEx en de hele logistieke markt. Van Galder: „We zakten terug naar het niveau van 1989. Maar we raakten niet in paniek. Ik werk hier al 26 jaar en we hebben het altijd gered.” Hij geeft een rondleiding door een van de distributiecentra, waar onder meer het transport van computers wordt geregeld. „Laptops zijn voor ons goudgeld. Laag gewicht, hoge waarde. Het vervoer heeft per vliegtuig plaats.” Luchtvracht is het specialisme van FedEx, op dat terrein is het bedrijf uit Memphis de grootste ter wereld. Vooral de markt in Azië is sterk aangetrokken, zegt Van Galder.

Eind 2009 begon een voorzichtig herstel en dat heeft zich doorgezet. Analisten zien de logistieke markt (pakjes, pakketten, onderdelen) als een belangrijke graadmeter voor gezondheid van de mondiale economie. Zodra de conjunctuur naar beneden gaat daalt het logistieke vervoer. En als het vervoer toeneemt, is dat het teken dat de economie in de lift zit. „De trend van marktherstel is heel sterk nu”, zegt Thijs Berkelder, analist van vermogensbeheerder Petercam. De logistieke sector ziet de vraag elke week toenemen en kan daardoor ook de tarieven weer laten stijgen. De prijzen daalden tijdens de crisis sterk waardoor de gemiddelde opbrengst onder druk kwam te staan.

Door de crisis zag FedEx zich gedwongen ook te besparen op de kosten van energie – een transportonderneming verbruikt per definitie veel brandstof. „Onze voertuigen zijn door het gebruik van duurzame energie nu 14 procent zuiniger dan voorheen”, zegt Mitch Jackson, directeur milieu bij FedEx. Het bedrijf was al vóór de economische neergang bezig naar zijn brandstofverbruik te kijken, zegt Jackson, de crisis heeft dit versterkt. FedEx vervangt een deel van zijn vloot aan MD-11 vliegtuigen door Boeings 777 en de verouderde Boeings 727 moeten plaatsmaken voor de nieuwere Boeings 757. Dit levert in totaal een brandstofbesparing en vermindering van broeikasgassen op van rond de vijftig procent.

De vestiging in Oakland maakt als eerste gebruik van zonnecellen en zogenaamde Bloomboxen (brandstofcellen). In Oakland komt 75 procent van de energiebehoefte uit deze twee bronnen. Ook in andere vestigingen, onder meer in Keulen, bouwt FedEx zonnepanelen op het dak.

Bij FedEx overheerst nu vertrouwen. Vorige week verhoogde het bedrijf zijn vooruitzichten voor het lopende kwartaal en het volledige jaar. Het bedrijf spreekt van een „boom in het vervoer van pakjes door de lucht en over land”. Vooral vanuit Azië ziet FedEx een sterke toename. Het internationale vervoer van zogenaamde prioriteitspakjes groeit bij FedEx dit kwartaal met twintig procent. De winst per aandeel van FedEx zal naar verwachting in het eerste kwartaal van het gebroken boekjaar, dat op 31 augustus eindigt, stijgen met 1,05 tot 1,25 dollar per aandeel. Voor het hele jaar verwacht FedEx een winst per aandeel van 4,60 tot 5,20 dollar; vorig jaar was dit 3,76 dollar. Ook concurrent UPS heeft zijn vooruitzichten verhoogd.

Analist Thijs Berkelder verwacht dat de grote logistieke spelers in Europa binnen tien jaar de markt beheersen. Nu is nog 43 procent in handen van „kleine lokale kampioentjes” zoals Berkelder ze noemt. „Maar TNT Espress, DHL, UPS en FedEx krijgen steeds meer grip.”